Dan bez automobila: Osječani iskoristili besplatan javni prijevoz i nove dijeljene gradske bicikle
"Održiva mobilnost i mobilnost koja ne zagađuje okoliš izuzetno je bitna u gradu Osijeku, pa smo i na početku Europskog tjedna mobilnosti predstavili sustav dijeljenih bicikala"
Europski tjedan mobilnosti u Osijeku završen je programom koji je u Henglovoj ulici i na Trgu Ante Starčevića građanima ponudio razne zabavne i informativne sadržaje.
Program nedvosmislenog naziva, Dan bez automobila, je tako ispred kina Urania okupio izlagače poput HEP-a, koji promovirao svoje punionice električnih automobila, a uz Crveni križ i PU Osječko-baranjsku, koji su građane savjetovali o sigurnosti i zdravlju u prometu, Tržnice Osijek su osigurale i prigodnu okrjepu uz voće, dok je Europe Direct Osijek svim posjetiteljima ponudio korisne promotivne materijale.
Posjet učenika OŠ Franje Krežme je Henglovu pretvorio u vedru i šarenu ulicu, a pokraj petoro najsigurnijih Osječana koji su na kvizu znanja osvojili 5 Butra kartica sa 100 kuna na računu, svi zainteresirani su isprobali i nove gradske bicikle. Njima se pridružio i osječki dogradonačelnik Dragan Vulin, koji je na konferenciji za medije i službeno otvorio Dan bez automobila.
Unaprjeđenje javnog sustava i prigodno zatvaranje Tvrđe
– Održiva mobilnost i mobilnost koja ne zagađuje okoliš izuzetno je bitna u gradu Osijeku, pa smo i na početku Europskog tjedna mobilnosti predstavili sustav dijeljenih bicikala, koji će biti funkcionalan do kraja listopada, pa uz 175 bicikala, od kojih je 50 električnih, donosi i 25 samoposlužnih postaja po gradu. Prvi smo grad u Hrvatskoj s javnim sustavom dijeljenih automobila, u sklopu kojega imamo 8 automobila koje građani redovno koriste. Ono što nas čeka u narednom razdoblju je unaprjeđenje, poboljšanje i dodatno obogaćivanje tog sustava – rekao je Vulin, podsjećajući kako u okviru ovog održivog sustava po Osijeku voze i Bolt romobili, koje su građani odlično prihvatili, stoga ne čudi ni činjenica da je grad na Dravi treći na listi od ukupno 120 gradova u kojima Bolt posluje, upravo po broju korištenja i vožnji u omjeru na broj stanovnika.
– Osijek je ravničarski grad pogodan za bicikliranje i vožnju romobilom, pa i dalje želimo poticati građane da što manje koriste svoje osobne automobile. Iako to nije prvotno planirano, ispalo je da smo u okviru Europskog tjedna mobilnosti proteklog ponedjeljka u potpunosti zatvorili naš biser grada, baroknu Tvrđu za promet, koja će nakon opsežnih radova i nadalje ostati zatvorena za vozila. To je dodatni poticaj svima da redovno počnu koristiti javni prijevoz, bilo onaj konvencionalni s busom ili tramvaje, bilo nekonvencionalni s dijeljenim biciklima, automobilima ili romobilima, ali i sve druge vrste održivo, zelenog i modernog prijevoza koji je dostupan u gradu Osijeku – zaključio je dogradonačelnik Vulin, ujedno pozivajući sve građane da se pridruže popodnevnom zabavnom natjecanju pod vodstvom poznatog relly vozača Juraja Šebalja.
Aplikacije za objedinjenje prijevoza i planiranje putovanja
Princip korištenja javnih dijeljenih bicikala u sklopu projekta E-Mobilnost grada Osijeka je objasnila Kornelija Mlinarević, pročelnica Upravnog odjela za programe EU Grada Osijeka, otkrivajući kako svaki bicikl ima GPS, pa će njihovo korištenje biti kontrolirano, a zanimljivo je i da će bicikli biti integrirani sustav javnog prijevoza. Naime, ideja je da se u doglednoj budućnosti ponudi mogućnost korištenja svih vidova prijevoza na području grada Osijeka s jednom aplikacijom, štoviše, plan je da se i cijelim prometom upravlja s jednog centralnog mjesta, koje će biti smješteno u GPP-u.
– U okviru Europskog tjedna mobilnosti, grad Osijek ima još jedan projekt koji je značajan za planiranje mobilnosti, a to je projekt RegiaMobil, u sklopu kojega je napravljena aplikacija kroz koju putnici mogu planirati svoje putovanje na području Osijeka, kombinirajući različita prijevozna sredstva, pa uz javni prijevoz i sustav dijeljenih vozila, mogu vidjeti i koliko im pješke treba do neke lokacije. Vjerujemo da je to prilično korisno, jer turisti jednostavno i online mogu vidjeti koja sve prijevozna sredstva mogu koristiti, kao i njihov status dostupnosti – najavio je Srećko Kukić iz Upravnog odjela za programe EU, dodajući i da su na Danu bez automobila Osječani bili prilično mobilni, jer su na raspolaganju imali cjelodnevni besplatni javni prijevoz GPP-a, dok je Bolt osigurao i promotivnu cijenu najma romobila.
Nakon programa u Henglovoj, kojega je dijelom omela kiša, velik broj Osječana je privukla zanimljiva aktivnost na Trgu Ante Starčevića, gdje je GPP organizirao poligon za deset sudionika – koji su s povezom na očima i uz naputke suvozača morali parkirati električni automobil Grada Osijeka, a glavno osiguranje je bila ručna kočnica Juraja Šebalja.
– Imamo automobile kojima su uklonjeni benzinski i stavljeni električni motori – ovo su Renault Zoe automobili iz Car sharing sustava, koje Osječani očito jako vole. Osobno sam promijenio mišljenje u vezi električnih automobila, za koje sada mogu reći da su zbilja odlični, ali im je potrebno mnogo punionica i infrastrukture. Što se tiče današnjeg natjecanja, nikada nisam probao, niti vodio ovako nešto, ali čini se vrlo zabavno, pa pohvaljujem ideju i inicijativu GPP-a – rekao je Juraj Šebalj uoči početka natjecanja, na kojemu su pobijedili Viktor Flauder i Tomislav Vidaković, a kojim je naposljetku zaokružen i ovogodišnji Europski tjedan mobilnosti u Osijeku.