GOSPODARSTVO

Borzan – Varaju li vas na hrani?

Hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan predstavila je zanimljive rezultate istraživanja javnog mnijenja, istraživanje je provedeno na 805 ispitanika...

    Objavljeno 12.09.2022
    Iven Jurić

    Prijevara, sadržaj deklaracija te označavanje porijekla hrane sve su ovo teme istraživanja koje je ljetos provedeno na 805 ispitanika iz Hrvatske za hrvatsku eurozastupnicu Biljanu Borzan, istraživanje je provela jedna agencija.

    Predstavljeni rezultati odnose se na: poskupljenja hrane, energetskih pića te prisutnost pesticida u proizvodima, od ispitanika se tražila njihova perecepcija proizvoda s kojima se najčešće manipulira u pogledu svojstava, porijekla i sastava.

    Proizvod kojeg je odabralo najviše građana je med, njih više od 50%, što ne iznenađuje obzirom na manjkavo zakonodavstvo EU koje dopušta oznaku „mješavina EU/ne-EU meda“ te velike količine patvorenog uvoznog meda. Druga grupa proizvoda na koje građani najviše sumnjaju je svježe meso, a treća je hrana iz ekološkog uzgoja, za koju se često ispostavi da sadrži tragove sredstava koji nisu dopušteni u ekološkoj poljoprivredi. Nakon toga ide maslinovo ulje, koje također može nositi oznaku „mješavina EU/ne-EU ulja“,izjavila je Borzan.

    Glavni način informiranja o hrani za građane su propisane deklaracije i etikete na ambalaži, 98% ispitanika reklo je kako barem nekad čita deklaracije prilikom kupnje, dok većina to ne čini (16% to čini rijetko, a 47% povremeno, samo 35% čita deklaracije redovito)

    Razlozi ovih brojka su nerazumljivost i nečitkost deklaracija, na što se žali 72% ispitanika, što je više od dvije trećine, jedno od pitanja je bilo je li u redu da se proizvod u kojem je većina sastojaka uvozna reklamira kao domaći i čak 91% građa smetaju takve marketinške prakse.

    Borzan je također upozorila kupce da: Sljedeći put kad odete u trgovinu, uzmite suhomesnati proizvod koji se reklamira kao domaće, slavonsko ili dalmatinsko. Zatim pogledajte na deklaraciju odakle je porijeklo glavnog sastojka, odnosno mesa. U velikoj većini slučajeva slovima od nekoliko milimetara piše kako je meso iz EU, iako se proizvod reklamira i prodaje kao domaći. Naravno da se ne može proizvođačima zabraniti korištenje uvozne sirovine, ali se potrošaču mora jasnije i vidljive ukazati na to.

    Krajem ove godine u Europski parlament dolaze nova europska regulativa o informiranju potrošača o hrani te dirketiva o medu, kroz koje se planira riješiti dio problema na koje građani ukazuju.

    Za kraj je najavila: “Teren sam pripremila kroz strategiju “Od polja do stola”, kroz koju sam na popis prioriteta Parlamenta stavila izmjene načina označavanja porijekla hrane, pogotovo meda i mesnih proizvoda. Za med je potrebno uvesti obvezno označavanje točne zemlje ili zemalja podrijetla, jer oznaka “mješavina EU/ne-EU” toliko neodređena da može značiti da je med došao iz Sunčevog ustava. Slična je situacija s maslinovim uljem. Cilj mi je zatvoriti rupe u propisima koje omogućuju lov u mutnom, a građane bolje informirati o hrani koju kupuju.”

    Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

    VEZANE VIJESTI

    Glavne teme bile su sigurnost hrane, izazovi s novom hranom, deforestacija i geopolitički kontekst koji donosi nove perspektive u prehrambenoj industriji 

    [FOTO] Domaći i svjetski stručnjaci na FOODCOOLTOUR konferenciji složni: Multidisciplinarni pristup je najučinkovitije oružje protiv sve kompleksnijih izazova u proizvodnji hrane

    Konferencija se dva dana, 7. i 8. svibnja, održavala u Osijeku Okupila je više od 300 sudionika, a održano je Više…

    Konferencija FOODCOOLTOUR, je okupila više od tri stotine uzvanika - vodeće europske i domaće stručnjake, predstavnike vlasti i akademske zajednice te prehrambene industrije

    Konferencija Foodcooltour u Osijeku: Proizvodnja hrane i samodostatnost kao strateški resurs i pitanje nacionalne sigurnosti

    Jandroković: Pitanje samodostatnosti postaje sve važnije, posebno u svijetlu globalnih događaja i najnovijih međunarodnih sukoba Najviše uvozimo voće, povrće, meso Više…

    Borzan: Rezultati doniranja u ovim kriznim vremenima pokazuju izuzetnu društvenu odgovornost i osviještenost hrvatskih tvrtki u doniranju hrane

    Konzum, Kaufland i Sana Delikatese dobitnici 6. godišnje nagrade “Najdonator”!

    Hrvatske tvrtke koje su donirale najviše hrane u prošloj godini su Konzum, Kaufland i Sana Delikatese. Za svoje humanitarno djelovanje Više…

    VIŠE IZ KATEGORIJE

    U Osijeku je u srijedu predstavljen projekt izgradnje nerazvrstane ceste – spoja sjevernog i južnog dijela južne obilaznice, odnosno Bistričke ulice, čime će se nakon dva desetljeća čekanja napokon omogućiti bolja prometna povezanost naselja Filipovica s ostatkom grada

    Počinje izgradnja nove prometnice koja povezuje Filipovicu s gradom

    Iskoristite izvrsnu priliku da po povoljnim cijenama nabavite sve za uređivanje i opremanje stana ili kuće ali i svega što vam je potrebno za vrt ili hobi

    PEVEX u Osijeku slavi rođendan i časti kupce s 15% popusta

    Izgradnja Veteranskog centra u Osijeku dio je nacionalne strategije za jačanje skrbi i rehabilitacije hrvatskih branitelja i stradalnika Domovinskog rata

    Osijek do 2028. godine dobiva Veteranski centar s četiri zvjezdice, investicija vrijedna 15 milijuna eura