ŽIVOT

Hrvati voze stare automobile, a svako šesto vozilo u Hrvatskoj je neispravno

Unatoč stagnaciji, i dalje zaostajemo ispod prosjeka Europske unije. Ova situacija ozbiljno utječe na sigurnost na cestama, gdje je gotovo svako šesto vozilo tehnički neispravno

Objavljeno 05.02.2025
Matija Ivanković

Nakon dugo godina trend starenja hrvatskog voznog parka konačno je zaustavljen. Unatoč stagnaciji, i dalje zaostajemo ispod prosjeka Europske unije. Ova situacija ozbiljno utječe na sigurnost na cestama, gdje je gotovo svako šesto vozilo tehnički neispravno.

Hrvatska se nalazi ispod prosjeka Europske unije

Prema posljednjim podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) hrvatski vozni park i dalje je jedan od najstarijih u Europi. U prosjeku, vozni park u Europi ima 12,5 godina, a u Hrvatskoj je gotovo godinu dana stariji.


Izvor: kompare.hr prema podacima ACEA

Najmlađa vozila nalaze se u Luksemburgu gdje prosječna dob iznosi 8 godina. Slijede ga neke od najrazvijenijih država Europe – Austrija, Danska, Belgija i Island.

S druge strane, najgora situacija je u Grčkoj gdje vozači voze automobile prosječno stare 17,5 godina. Na samom začelju nalaze se još i Češka, Rumunjska, Slovačka, Poljska i Mađarska.

Nije sve tako crno – očekuje nas potencijalno osvježavanje voznog parka 

Starost hrvatskog voznog parka u prosjeku iznosi 14,63 godine, a osobnih automobila 13,37 godina. Unatoč tome što smo ispod prosjeka Europske unije, imamo razloga za slavlje. Nakon dugo vremena smanjila se starosna dob voznog parka – 2023. iznosila je 14,66 godina za ukupna, a 13,38 za osobna vozila. Ovo mala, ali značajna promjena mogla bi značiti potencijalno osvježavanje hrvatskog voznog parka.  

Tehnička neispravnost vozila i dalje problem

Unatoč tome što je starosna dob stagnirala, statistika Centra za vozila Hrvatske ukazuje na zabrinjavajuću situaciju naših prometnica. Prema podacima iz 2024. godine čak 17,11% vozila ne prolazi tehnički pregled iz prvog pokušaja. To znači da je prosjeku, svako šesto vozilo na našim prometnicama tehnički neispravno. Najveći postotak neispravnosti, 45,2%, otpada na svjetlosnu signalizaciju i uređaje za kočenje.

Starost voznog parka nije jedini krivac za ovakvo stanje. Veliki faktor je i nesustavno servisiranje vozila.

Povećanje sigurnosti kroz edukaciju vozača i redovno održavanje vozila

Brojna vozila koja ne zadovoljavaju tehničke norme i dalje predstavljaju ozbiljan sigurnosni problem na hrvatskim prometnicama. Samo kroz sustavnu edukaciju vozača, poticanje na održavanje vozila te bolju kontrolu tehničke ispravnosti, možemo podići sigurnost prometnica i smanjiti rizik od nesreća.

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VEZANE VIJESTI

Generacije u Hrvatskoj odrastale su uz plakate crvenih superautomobila, širokih kotača i brojčanika koji završavaju na 350 km/h

Najbrži automobili koje Hrvati sanjaju – realnost ili samo plakat na zidu?

Generacije u Hrvatskoj odrastale su uz plakate crvenih superautomobila, širokih kotača i brojčanika koji završavaju na 350 km/h. Ti su Više…

S duljinom od 4,57 metara i razmakom od tla od čak 22 cm, Dacia Bigster jasno cilja na vozače koji traže robustan SUV prikladan i za gradske ulice i za izlete na zahtjevnije terene

Dacia Bigster – Veliki SUV uskoro na hrvatskim cestama

Dacia Bigster, novi SUV iz rumunjske tvornice automobila, privlači pažnju vozača željnih prostranog i modernog automobila po pristupačnoj cijeni. Bigster, Više…

Dnevna ili kratka svjetla na motornim vozilima obvezna su danju u razdoblju od 1. studenog do 31. ožujka

Od 1. studenog obvezna vožnja s upaljenim svjetlima

Odredbom članka 102. Zakona o sigurnosti prometa na cestama („NN“ 70/2019.), datumski je određeno korištenje dnevnih ili kratkih svjetala danju Više…

VIŠE IZ KATEGORIJE

Inicijativu su pokrenuli studenti sa željom da stečena znanja i iskustva tijekom studija prenesu u događaj koji će biti primjer i poticaj za širenje studentskog djelovanja i poticanje kreativnih realizacija u budućnosti

Prvi Student Media Fest otvara prostor za rasprave, razmjene iskustava i dodatno unaprjeđenja znanja iz područja medija i komunikacija

U natjecanju je sudjelovalo 14 timova različitih studijskih smjerova, a svi su se suočili s istim zadatkom: riješiti stvarni poslovni izazov globalno prepoznate osječke tehnološke kompanije Orqa

[FOTO] Hackathon koji mijenja pravila igre: Orqa i EFOS spojili 50 mladih inovatora – pobjedničko rješenje oduševilo stručni žiri

Iako smo glavobolje navikli povezivati s odraslima, posljednjih godina sve se više javljaju i kod djece starije dobi

Zašto sve više tinejdžera ima glavobolje i što roditelji trebaju znati?