“Uporabio tuđe podatke za sklapanje ugovora kod tele operatera” – kontaktirali smo tele operatere, evo što su nam odgovorili
Može li netko umjesto vas ako ima vaš OIB ugovoriti pretplatnički odnos s tele operaterom? Pročitajte što su nam odgovorili tele operateri...

Prije tjedan dana smo objavili članak o tome kako je nepoznata osoba nazvala teleoperatera, predstavila se kao 62-godišnjak i imajući njegove osobne podatke sklopio ugovor. 62-godišnjaku je radi toga nastala velika šteta (“Uporabio tuđe podatke za sklapanje ugovora kod tele operatera“). U mnogobrojnim komentarima na našoj objavi na društvenim mrežama i u raspravi, građani su se pitali može li baš svatko u naše ime bili tvrtka ili privatna osoba ugovoriti pretplatnički ugovor kod telekom operatera.
U komentarima su građani ispravno zaključili da OIB (pogotovo kod pravnih osoba) i nije baš tajni broj odnosno potpuno je javan i pretraživ na raznim servisima, a OIB privatnih osoba se ponekad bez ikakvih problema može pronaći na internetu kao i OIB obrtnika koji je vezan za njihov privatni OIB broj.
Upitali smo tri teleoperatera (A1, hrvatski telekom i Telemach)o tome na koji način sklapaju ugovore s korisnicima i kako upravljaju dokumentacijom. Postavili smo im ova pitanja:
- Koja je dokumentacija potrebna za sklapanje pretplatničkog ugovora za pravne osobe
- Koja je dokumentacija potrebna za sklapanje pretplatničkog ugovora za fizičke osobe
- Zahtjeva li ugovor za pravne osobe koji se sklapa telefonskim putem također dokumentaciju i koju?
- Zahtjeva li ugovor koji se sklapa s fizičkim osobama telefonskim putem također dokumentaciju i koju?
- Je li moguće da za privatne/fizičke ili pravne osobe treća strana npr. putem telefona ugovori pretplatnički odnos bez dopuštenje vlasnika OIB-a fizičke ili pravne osobe?
Odgovore koje smo dobili do zaključenja ovog članka možete pogledati u nastavku. Do zaključenja ovog članka Telemach nije dostavio odgovor, a kada dostave, staviti ćemo ga u ovaj članak.
A1
Prilikom sklapanja pretplatničkog ugovora traže se dokumenti kojima se utvrđuje identitet korisnika. Ako se radi o fizičkim osobama, to je osobna iskaznica ili putovnica. Kod sklapanja ugovora s poslovnim korisnicima traži identifikacijski dokument za odgovornu osobu u pravnoj osobi, a uz to se provjeravaju podaci o pravnoj osobi u javnom registru, primjerice sudskom registru za trgovačka društva, obrtnom registru za obrtnike, registru udruga za udruge i slično.
U slučaju sklapanja ugovora putem telefona traži se da korisnik navede svoje osobne podatke, koji se potom provjeravaju u javnim registrima, odnosno na stranici OIB.hr kako bi se provjerio podatak o OIB-u i broju osobne iskaznice.
Treća osoba može sklopiti ugovor u ime i za račun korisnika samo uz dostavu valjane punomoći, pri čemu se također provjerava identitet opunomoćenika.
Hrvatski Telekom
“Zahvaljujemo na Vašem upitu i u nastavku šaljemo odgovor. Također, šaljemo Vam i link na našu web stranicu na kojoj se nalaze korisne informacije za korisnike o načinima zaštite od prijevara: https://www.hrvatskitelekom.hr/sigurnost-i-zastita-podataka”
Šaljemo Vam i informacije vezane uz Perplexity Pro, jedan od najnaprednijih AI asistenata na svijetu: https://www.hrvatskitelekom.hr/magenta-moments/perplexity-pro-ai-asistent
Odgovor:
Prilikom sklapanja pretplatničkog ugovora nekoliko je koraka kojima se provjerava identitet korisnika upravo s ciljem sprječavanja potencijalnih zlouporaba osobnih podataka.
Kada je riječ o poslovnim korisnicima, ugovor se može sklopiti izravno na prodajnim mjestima ili putem partnera, odnosno udaljeno putem telefona, elektroničke pošte ili interneta. U svim slučajevima sklapanja ugovora za uključenjem novih usluga potrebno je autorizirati korisnika što podrazumijeva provjeriti podatke o poslovnom subjektu i osobu ovlaštenu za zastupanja u on-line važećem registru (ukoliko je riječ o subjektu za kojeg ne postoje dostupni podaci putem interneta, korisnika se traži valjano rješenje o registraciji) te podatke s identifikacijskog dokumenta ovlaštene osobe (osobna iskaznica ili putovnica).
Slično je i kad su u pitanju fizičke osobe – na prodajnim mjestima korisnici se identificiraju uz predočenje osobne iskaznice, a u udaljenim kanalima prodaje uz prethodnu autorizaciju osobnim podacima.
Udaljeni način ugovaranja reguliran je člancima 8 i 10 Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga. Treba napomenuti da korisnik kod ovakvog načina ugovaranja ima pravo, ne navodeći razloge, raskinuti ugovor u roku 14 dana od kada je dao svoju suglasnost na ugovor ili platio prvi račun.
Treća osoba može ugovarati usluge ukoliko ima valjanu punomoć osobe ovlaštene za zastupanje, što dokumentacijom mora dokazati. Prilikom ugovaranja se, osim OIB-a, traže i drugi podaci s osobnog dokumenta ovlaštene osobe koje može znati jedino osoba koja je u posjedu dokumenta.
Nažalost, krađa osobnih podataka i krađa identiteta nisu rijetkost pa se tako može dogoditi da netko tko posjeduje osobne podatke druge osobe, može u njeno ime izvršiti lažno predstavljanje i ugovoriti uslugu ili kupiti robu putem telefonske prodaje ili Internet prodaje kod bilo kojeg trgovca ili operatora.
Napominjemo kako HT kontinuirano ulaže kako u unaprjeđenje digitalne sigurnosti svojih korisnika tako i u njihovu edukaciju. Uz navedeno, poštuju se sve mjere propisane ZEK-om kako bi se korisnici dodatno zaštitili – detaljna autorizacija korisnika, slanje suglasnosti na više kanala komunikacije te identifikacija prilikom preuzimanje kupljene robe. Također, imamo uspostavljene interne procese nadzora i prevencije svih aktivnosti koje spadaju pod povredu osobnih podataka.
Zaključak
Na žalost kako možemo izvesti iz ovih odgovora hrvatskih teleoperatera, potpuno je moguće da ako je netko u posjedu vaše osobne iskaznice može dogovoriti pretplatnički odnos odnosno ugovoriti pretplatu za mobilne ili fiksne usluge i to ček na dvije godine. No naravno nekoliko je tu bitnih stvari koje moramo razmotriti.
– Ako ste izgubili osobnu iskaznicu, to je potrebno prijaviti policiji!
– Ako netko pokušava ugovoriti putem telefona pretplatnički odnos s teleopearterom, a ima vaše ime, prezime, adresu i OIB (ali nema vašu osobnu iskaznicu odnosno mjesto izdavanja i broj osobne iskaznice) neće moći ugovoriti uslugu na vaše ima (Prilikom ugovaranja se, osim OIB-a, traže i drugi podaci s osobnog dokumenta ovlaštene osobe koje može znati jedino osoba koja je u posjedu dokumenta)
– Treba napomenuti da korisnik kod ovakvog načina ugovaranja (udaljenim putem) ima pravo, ne navodeći razloge, raskinuti ugovor u roku 14 dana od kada je dao svoju suglasnost na ugovor ili platio prvi račun
Dakle, postoje zaštita, postoje načini na koji možete nakon prevare također zaštititi svoja prava, postoje i prevencije (u slučaju gubitka dokumenata). OIB broj sam po sebi NIJE dovoljan kako bi ugovoriti pretplatnički odnos za usluge kod hrvatskih telekom operatera
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?