Replika Sulejmanovog mosta gradit će se prema izvornim nacrtima iz 16. stoljeća
Prvi konkretni koraci vezani uz ovaj projekt već su obavljeni lani, na desnoj obali Drave, gdje se u 16. stoljeću nalazio most, postavljena je info ploča s povijesnim detaljima i njegovim opisom.
– Projekt smo zamislili tako da ćemo s izgrađivanjem krenuti tako da pokušamo pronaći prave nacrte gradnje 8-kilometarskog mosta koji je vodio od Osijeka do Darde. Upravo zbog toga smo predvidjeli i istraživački dio projekta – odlazak u Istambul, u državni arhiv, kako bismo pronašli nacrte. Iako je riječ o 20-metarskoj replici, označit ćemo područje od Osijeka preko Baranje pa sve do granice. – poručio je Siniša Maurus iz TZ-a.
No, glavni proizvod projekta je vodič koji bi sadržavao instrukcije, mape, priče, kratke i zanimljive legende, a ono što je najbitnije je da bi sadržavao jelovnike vremena kada je most sagrađen.
U cijelu priču oko jelovnika bi bili uključeni i svi zainteresirani restorani na području Hrvatske i Mađarske koji bi, ukoliko se žele priključiti projektu, na svoje jelovnike morali uvrstiti bar po jedno jelo iz toga doba.
Još jedna iznimno zanimljiva stvar, pored radionica, bila bi manifestacija koja bi uključivala simulaciju napada Turaka te svojevrsni sajam tadašnjih jela. Manifestacija, u koju bi se uključile i udruge koje se bave viteškim igrama, održavala bi se u Osijeku, ali i u Sigetvaru.
Most je sagrađen u 17 dana, obnavljan nekoliko puta
Podsjetimo, sultan Sulejman se nakon osvajanja Osijeka (1526.) te priključenja Budima Osmanskom Carstvu dosjetio kako izgraditi prohodan put preko Baranje – izgradnja mosta. Problem su predstavljale močvare i bare koje su bile teško prohodne, njihovo zatrpavanje te gradnja nasipa iziskivale su previše materijala te je u konačnici odlučeno da će se izgraditi široka drvena cesta na hrastovim stupovima što se i dogodilo 1566. godine.
Iako nema točnih podataka o početku radova na mostu, pretpostavlja se da je on izgrađen u samo 17 dana jer su radovi ubrzano tekli zbog povratka sultana iz posljednje vojne na Sziget.
Most dugačak 8 kilometara i širok 10 metara bio je težak za održavanje, no usprkos tomu bio je najvažnija i najveća građevina u europskome dijelu Osmanskog Carstav i Europe te su o njegovoj izgradnji, izgledu i veličini nastajale mnoge priče i legende.
Hrvastki ban Nikola Zrinski 1664. godine je u velikom napadu na Turke uspio spaliti veliki dio Sulejmanovog mosta i razoriti Dardu, no most je obnovljen u kolovozu iste godine.
Probojem turske obrane na granici, osvajanjem Virovitice 1684., bio je otvoren put prema Osijeku, pa je 14. kolovoza 1685. general Jacob Lesle napao grad. Namjera mu je bila prijeći Dravu i uništiti Sulejmanov most, ali u tome nije uspio jer su Turci rastavili most na lađama i pustili da ih voda odnese nizvodno od Osijeka te je most ostao netaknut.
Padom Budima 2. rujna 1686. godine te na zapovjed vojvode Ludwiga Bedenskog u noći 3. rujna 1686. godine spaljen je Sulejmanov most te, unatoč kasnijim pokušajima, više nikada nije obnovljen.
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?