ŽIVOT

Dok pijete prvu jutarnju kavu pročitajte nešto o njoj… Što nam se sprema?

Kavi prijeti izumiranje? :O Uživajmo dok možemo!

Objavljeno 17.01.2019
Antonela Verković

Jeste li već popili prvu jutarnju kavu ili vas ona tek čeka? Ne oklijevajte, bacite se na kuhanje… Jer, tko zna koliko još ćemo imati tu priliku ako se situacija ovako nastavi!

“Ovim istraživanjima ne želimo izazvati paniku, već odaslati poziv na akciju” – istaknuli su i stručnjaci…

Stručnjaci upozoravaju!

Više od polovice vrsta divlje kave ugroženo je i prijeti im izumiranje, prema istraživanju Kraljevskog botaničkog vrta Kew u zapadnom dijelu Londona, objavljenom u srijedu u znanstvenom časopisu Science Advances.

Od 124 vrsta divlje kave, 75 vrsta je ugroženo zbog sječe šuma, klimatskog zagrijavanja i širenja bolesti i štetnih vrsta, prema tom istraživanju vođenom u nekoliko afričkih šuma od Sijera Leonea do Madagascara.

Svjetska proizvodnja kave sada počiva na dvije vrste: arabici (oko 60 posto proizvodnje) i robusti (40 posto). Osim izravne prijetnje tim dvjema vrstama, divlje podvrste o kojima ovisi poboljšanje njihovih sjemena također su u opasnosti.

“Proizvođačima trebaju divlje podvrste, jer one imaju potrebne gene za razvoj kava otpornih na bolesti i klimatske promjene”, objasnio je Aaron Davis iz odjela za istraživanje kave u Kraljevskom botaničkom vrtu u Kewu.

Od razdoblja dugotrajne suše do širenja plijesni, brojne su prijetnje za uzgoj kave. Od 75 ugroženih vrsti koje su identificirali istraživači, 13 je kritično ugroženih, 40 je ugroženih i 22 je osjetljivih.

Općenito je 22 posto biljaka ugroženo, a kava je posebno ugrožena zbog visoke osjetljivosti na svoj okoliš.

“U svijetu postoji 100 milijuna uzgajivača kave i ako oni izgube mogućnost uzgoja kave ili ostvarivanja zarade, to će stvoriti ogromne društveno-gospodarske probleme”, naglasio je Davis.

Jedno drugo istraživanje koje su objavili istraživači Botaničkog vrta u Kewu u časopisu Global Change Biology, bavi se divljom arabicom.

Uzevši u obzir projekcije klimatskih promjena, ova vrsta o kojoj ovisi trgovina vrijedna 13,8 milijarda dolara također je u opasnosti od izumiranja.

“Ovim istraživanjima ne želimo izazvati paniku, već odaslati poziv na akciju. Želimo reći ne trebamo ove resurse odmah, ali ako o njihovom očuvanju ne počnemo odmah razmišljati, mogućnosti će nam se brzo smanjivati”, zaključio je Davis.

FOTO: Pixabay

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VEZANE VIJESTI

Kombinacija zaštitne kreme širokog spektra, šešira, sunčanih naočala i odgovarajuće odjeće klasična je formula zaštite od štetnog djelovanja UV zračenja. Istodobno, dio znanstvenih istraživanja proučava postoji li povezanost između pojedinih prehrambenih navika i dugoročnog zdravlja kože. Među najistraživanijim prehrambenim faktorima u ovoj kategoriji je kava

Kava i zdravlje kože: kako omiljeni napitak može biti dio šire priče o zaštiti od UV zračenja?

U proteklim desetljećima znanstvena zajednica objavila je niz istraživanja koja povezuju redovitu konzumaciju kave s nižim rizikom od različitih zdravstvenih Više…

Veliko istraživanje na više od 77.000 ljudi iz 25 zemalja otkrilo je bakteriju povezanu s mogućim dobrobitima kave, zastupljeniju kod redovitih ljubitelja, čak i kod kave bez kofeina

Tri šalice kave dnevno i osam puta više „prijateljskih“ bakterija: kako kava oblikuje naš crijevni mikrobiom

Sve veći broj znanstvenih studija pokazuje da konzumacija kave može značajno utjecati na sastav mikroorganizama u našim crijevima, što bi Više…

Riječ je o istraživanju provedenom na nacionalnom reprezentativnom uzorku od 1727 učenika viših razreda osnovnih škola iz svih županija Republike Hrvatske

Djeca žele promjene: Nacionalno istraživanje otkrilo zabrinjavajuće obrasce nasilja i digitalnih rizika među osnovnoškolcima

Danas (10. studenog 2025. godine) u prostorijama Centra za sigurniji Internet predstavljeni su rezultati nacionalnog istraživanja deSHAME 3, koje nosi Više…

VIŠE IZ KATEGORIJE

Dvodnevna konferencija u Kulturnom centru Osijek donosi predavanja, masterclassove i networking za IT stručnjake i entuzijaste

The Geek Gathering 2026: zaljubljenici u tehnologiju ponovno okupljaju tech zajednicu u Osijeku

Portanova u subotu zatvorena zbog blagdana, dok u nedjelju ponovno otvara vrata uz sezonska sniženja i otvorenje nove poslovnice Florista

Subota neradna, nedjelja radna – a u Portanovu stiže i Florista!

SLAMA Land Art Festival u Baranji 16. kolovoza okuplja sve generacije uz temu obitelji, umjetnost u prirodi i prepoznatljiv vatreno-plesni performans

Jubilarno 20. izdanje SLAMA Land Art Festivala u Kozjaku slavi zajedništvo i umjetnost u prirodi