ŽIVOT

GOOD za prvi dan škole: Nikad nije bilo važnije učiti mlade o demokracije

Građansko obrazovanje iz godine u godinu postaje sve važnije za mlade koji odrastaju u društvu u kojem se sve manje vjeruje u demokraciju i demokratske institucije, a sve su više izloženi govoru mržnje, nasilju i dezinformacijama

Objavljeno 08.09.2025
Darija Kovačić

GOOD inicijativa povodom prvog dana škole uputila je apele Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih i Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih da svim učenicima i učenicama u Hrvatskoj osigura građansko obrazovanje odnosno znanje nužno za sudjelovanje u demokratskom društvu.

Članice GOOD inicijative tražile su od Ministarstva da kreira model građanskog obrazovanja koji će biti obvezan i dostupan svim učenicima u Hrvatskoj, bez obzira gdje žive i koju školu pohađaju, dok su od Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih tražile da pronađe adekvatnu zamjenu za obvezni predmet Politika i gospodarstvo koji je novom reformom strukovnog obrazovanja ukinut za dio učenika strukovnih škola.

Građansko obrazovanje iz godine u godinu postaje sve važnije za mlade koji odrastaju u društvu u kojem se sve manje vjeruje u demokraciju i demokratske institucije, a sve su više izloženi govoru mržnje, nasilju i dezinformacijama.

Da bi mogli graditi otpornost na antidemokratske tendencije, kritički promišljati i aktivno sudjelovati u društvu, mladima su neophodna politička znanja i razumijevanje osnovnih principa po kojima funkcioniraju demokratska društva, a to im moraju pružiti njihovi nastavnici i obrazovni sustav.

Nijedna vlast u Hrvatskoj do sada nije pokazala političku volju da građansko obrazovanje postane obvezan sadržaj. Trenutni model učenja GOO kao međupredmetne teme nije dovoljan za kvalitetno educiranje mladih. Praksa pokazuje da u nastavi nema dovoljno prostora da nastavnici detaljnije obrade teme iz GOO, a istraživanja pokazuju da ta provedba ovisi o entuzijazmu i znanju nastavnika.

“Da bismo unaprijedili i modernizirali trenutačni model građanskog obrazovanja, predlažemo da Hrvatska slijedi neki od primjera iz zemalja EU, posebice iz Francuske, Švedske i Njemačke. Ovi primjeri pokazuju da je sustavan, inkluzivan i vrijednosno utemeljen pristup građanskom odgoju ne samo moguć već i nužan ako Hrvatska želi raditi na tome da u njoj žive i rade odgovorni i aktivni građani”, naglašavaju iz GOOD-a.

Kao inspiraciju su priložile tek objavljenu Gongovu analizu Lokalne inicijative i europski primjeri: Put prema kvalitetnijem građanskom obrazovanju, autora dr. sc. Nikole Bakete, znanstvenog suradnika Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu i člana Vijeća Gonga, koja se bavi primjerima građanskog obrazovanja u drugim europskim zemljama.

Ovi primjeri pokazuju da je sustavan, inkluzivan i vrijednosno utemeljen pristup građanskom odgoju ne samo moguć već i nužan ako Hrvatska želi razvijati politički kompetentne i odgovorne građane i građanke.

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VIŠE IZ KATEGORIJE

Inicijativu su pokrenuli studenti sa željom da stečena znanja i iskustva tijekom studija prenesu u događaj koji će biti primjer i poticaj za širenje studentskog djelovanja i poticanje kreativnih realizacija u budućnosti

Prvi Student Media Fest otvara prostor za rasprave, razmjene iskustava i dodatno unaprjeđenja znanja iz područja medija i komunikacija

U natjecanju je sudjelovalo 14 timova različitih studijskih smjerova, a svi su se suočili s istim zadatkom: riješiti stvarni poslovni izazov globalno prepoznate osječke tehnološke kompanije Orqa

[FOTO] Hackathon koji mijenja pravila igre: Orqa i EFOS spojili 50 mladih inovatora – pobjedničko rješenje oduševilo stručni žiri

Iako smo glavobolje navikli povezivati s odraslima, posljednjih godina sve se više javljaju i kod djece starije dobi

Zašto sve više tinejdžera ima glavobolje i što roditelji trebaju znati?