ŽIVOT

Hoće li Osijek ostati bez vrijedne uspomene iz povijesti željeznice?

Lokomotiva je vlasništvo Hrvatskog željezničkog muzeja iz Zagreba i postoji mogućnost da se ona doista postavi u nekom drugom gradu koji je za nju zainteresiran. Time bi Osijek trajno ostao bez ovako vrijedne uspomene iz povijesti željeznice

Objavljeno 20.02.2018
Nikolina Ćosić

Parne su lokomotive osamdesetih godina prošlog stoljeća definitivno prestale prometovati domaćim prugama, istisnule su ih dizelske i elektrolokomotive, kao i motorni vlakovi za prijevoz putnika. U spomen na to vrijeme mnoga su mjesta u nas i u svijetu poklonila veliku pozornost očuvanju uspomena na ove velike strojeve koji su danju i noću svojom bukom i zviždukom najavljivali svoj dolazak. Većina je gradova u našem okruženju ove strojeve zaštitila i postavila kao spomenike jednom vremenu koje je ostalo u sjećanju nekoliko generacija. Tako danas imamo izložene parne lokomotive u Belom Manastiru, Vinkovcima, Belišću, Đurđenovcu, Orahovici, Brodu, Virovitici, Pakracu…

O tome mnogo zna i Zvonko Ćurak, predsjednik Kluba željezničkih umirovljenika Osijek. Tragom nedavno održane izložbe na željezničkom kolodvoru o dolasku prvog vlaka u Osijek i Slavoniju, Ćurak i članovi spomenutog kluba potaknuli su inicijativu da se i na osječkom kolodvoru postavi parnjača.

– I Osijek je do Domovinskog rata imao izloženu jednu parnu lokomotivu, i to s istočne strane tada željezničkog hotela Murse koja je bila oštećena u ratnim djelovanjima. Ona je nakon rata prenesena u radionicu Vuče vlakova Osijek, gdje je obnovljena i zaštićena od korozije. Od tada, dakle više od petnaest godina, stoji pod ceradom u depou čekajući da ugleda svjetlo dana – otkriva Ćurak.

O tome je nakon otvorenja izložbe razgovarao s dogradonačelnicom Žanom Gamoš, a u međuvremenu je prema gradskoj upravi pokrenuta inicijativa za realizaciju ovog projekta. I ne bi trebalo dugo čekati, jer lokomotiva je predmet želje još nekih interesenata.

– Lokomotiva je vlasništvo Hrvatskog željezničkog muzeja iz Zagreba i postoji mogućnost da se ona doista postavi u nekom drugom gradu koji je za nju zainteresiran. Time bi Osijek trajno ostao bez ovako vrijedne uspomene iz povijesti željeznice – upozorava Ćurak.

Inače, nakon gradnje nathodnika preko kolosijeka, takozvane pasarele, postojala je ideja da se lokomotiva postavi na prostoru između zgrade “Gutmanova kolodvora“ i nathodnika, kao muzejski izložak.
– Starijima kao spomen, a mlađima da se upoznaju s povijesti željeznice – sentimentalno će naš sugovornik.

Riječ je o parnoj lokomotivi serije 51-014, koja je 1926. godine proizvedena u Mađarskoj i koja je prometovala po prugama Slavonije vukući vlakove do sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

BRZINA 60 KILOMETARA NA SAT
Ćurak o lokomotivi kao povijesnoj znamenitosti raspolaže cijelim nizom podataka, o tehničkim karakteristikama kao i o uspomenama na njezino prometovanje po našim prugama. Lokomotiva serije 51-014 proizvedena je u mađarskoj tvornici “MAVAG” Budimpešta 1926. godine, pod brojem 4902/26. Ova je lokomotiva evidentirana po seriji 375 za vrijeme MAV i SHS, a od 1951. JDŽ, HDŽ, JŽ i HŽ. Lokomotiva je tipa 1C1, brzina je bila 60 km/h, snaga 427 KW, masa 53 tone, a dužina 11 metara. Posljednja je vožnja parne lokomotive ovog tipa serije 51-144 obavljena otpremom iz kolodvora Pakrac 23. rujna 1988. godine.

Glas Slavonije – Dario KUŠTRO

VIŠE IZ KATEGORIJE

Tko je pozvaniji nastaviti rubriku - Žena/Cura/Gospođa dana do islandske premijerke - opet mi, zapravo, o nogometu :)

Rubriku nastavljamo – prvom među Islanđankama

Automobili u kolonama, sirene ... ples na ulici, slavlje na trgovima ... to je bila slika Osijeka poslije Argentine

Slavlje poslije utakmice na ulicama Osijeka: Video

Državni hidrometeorološki zavod za danas najavljuje ...

Vremenska prognoza: Oops!