Hrvati voze stare automobile, a svako šesto vozilo u Hrvatskoj je neispravno
Unatoč stagnaciji, i dalje zaostajemo ispod prosjeka Europske unije. Ova situacija ozbiljno utječe na sigurnost na cestama, gdje je gotovo svako šesto vozilo tehnički neispravno
Nakon dugo godina trend starenja hrvatskog voznog parka konačno je zaustavljen. Unatoč stagnaciji, i dalje zaostajemo ispod prosjeka Europske unije. Ova situacija ozbiljno utječe na sigurnost na cestama, gdje je gotovo svako šesto vozilo tehnički neispravno.
Hrvatska se nalazi ispod prosjeka Europske unije
Prema posljednjim podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) hrvatski vozni park i dalje je jedan od najstarijih u Europi. U prosjeku, vozni park u Europi ima 12,5 godina, a u Hrvatskoj je gotovo godinu dana stariji.
Izvor: kompare.hr prema podacima ACEA
Najmlađa vozila nalaze se u Luksemburgu gdje prosječna dob iznosi 8 godina. Slijede ga neke od najrazvijenijih država Europe – Austrija, Danska, Belgija i Island.
S druge strane, najgora situacija je u Grčkoj gdje vozači voze automobile prosječno stare 17,5 godina. Na samom začelju nalaze se još i Češka, Rumunjska, Slovačka, Poljska i Mađarska.
Nije sve tako crno – očekuje nas potencijalno osvježavanje voznog parka
Starost hrvatskog voznog parka u prosjeku iznosi 14,63 godine, a osobnih automobila 13,37 godina. Unatoč tome što smo ispod prosjeka Europske unije, imamo razloga za slavlje. Nakon dugo vremena smanjila se starosna dob voznog parka – 2023. iznosila je 14,66 godina za ukupna, a 13,38 za osobna vozila. Ovo mala, ali značajna promjena mogla bi značiti potencijalno osvježavanje hrvatskog voznog parka.
Tehnička neispravnost vozila i dalje problem
Unatoč tome što je starosna dob stagnirala, statistika Centra za vozila Hrvatske ukazuje na zabrinjavajuću situaciju naših prometnica. Prema podacima iz 2024. godine čak 17,11% vozila ne prolazi tehnički pregled iz prvog pokušaja. To znači da je prosjeku, svako šesto vozilo na našim prometnicama tehnički neispravno. Najveći postotak neispravnosti, 45,2%, otpada na svjetlosnu signalizaciju i uređaje za kočenje.
Starost voznog parka nije jedini krivac za ovakvo stanje. Veliki faktor je i nesustavno servisiranje vozila.
Povećanje sigurnosti kroz edukaciju vozača i redovno održavanje vozila
Brojna vozila koja ne zadovoljavaju tehničke norme i dalje predstavljaju ozbiljan sigurnosni problem na hrvatskim prometnicama. Samo kroz sustavnu edukaciju vozača, poticanje na održavanje vozila te bolju kontrolu tehničke ispravnosti, možemo podići sigurnost prometnica i smanjiti rizik od nesreća.
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?