GOSPODARSTVO

Hrvatska je sve snažnije ovisna o uvozu s tržišta EU-a

U odnosu na isto razdoblje lani izvoz je povećan 7,3 posto, a uvoz 9,1 posto, dok je deficit narastao 12,6 posto

    Objavljeno 04.07.2020
    Ivona Amidžić

    Kriza uzrokovana korona virusom dodatno je potaknula uvoz hrane i povećala deficit hrvatske poljoprivrede, pokazuje objavljena analiza konzultantske tvrtke Smarter.

    U analizi se navodi da je tijekom prva tri mjeseca ove godine vrijednost hrvatskog izvoza poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda iznosila 564,3 milijuna eura, dok je vrijednost uvoza bila 861,7 milijuna eura, čime je ostvaren deficit od 297,3 milijuna eura.

    U odnosu na isto razdoblje lani izvoz je povećan 7,3 posto, a uvoz 9,1 posto, dok je deficit narastao 12,6 posto.

    Pokrivenost uvoza izvozom poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda iznosila je 65,5 posto i u odnosu na isto razdoblje lani manja je za 1,1 postotni bod.

    Kako je korona kriza krenula krajem veljače, očekivalo se da će se barem trendovi u uvozu i izvozu hrane početi mijenjati i okrenuti negativna kretanja koja su prisutna godinama.

    “Nažalost, to se u prvom tromjesečju ipak još nije dogodilo, a svi pokazatelji upućuju na još značajniji rast uvoza”, ističe se u analizi.

    Procjene govore da će rast uvoza možda biti ublažen u iduća tri mjeseca, ali će izvoz sigurno pasti, a uvoz se neće značajnije zaustaviti jer ne proizvodimo dovoljno hrane za vlastite potrebe, kažu u Smarteru.

    Zbog cijele situacije “potrebno je pratiti, analizirati i utvrditi koji proizvodi imaju mogućnost brže supstitucije uvoza te kako njihovu proizvodnju potaknuti dozvoljenim tržišnim mjerama i jačim radom s proizvođačima te boljom organizacijom proizvodnje”, ističe se u analizi.

    Prema podacima iz Smarterove analize, u prva tri mjeseca najznačajniji izvozni proizvodi bile su žitarice, ribe i rakovi, mekušci i ostali vodeni beskralješnjaci, razni prehrambeni proizvodi, proizvodi od žitarica, brašna, škroba ili mlijeka, slastičarski proizvodi, te kakao i kakao proizvodi.

    Najviše se pak uvozilo meso i klaonički proizvodi, proizvodi od žitarica, brašna, škroba ili mlijeka, slastičarski proizvodi, mlijeko i mliječni proizvodi, jaja peradi i ptičja jaja te prirodni med i jestivi proizvodi životinjskog podrijetla

    “Hrvatska je sve snažnije ovisna o uvozu s tržišta EU-a, a sve manje izvozimo na tržišta zemalja CEFTA-e koje su nam nekada bila najznačajnija izvozna tržišta, a koja sada pomalo gubimo”, istaknula je stručnjakinja Smartera Zvjezdana Blažić.

    Zabrinjavajućim drži što deficit bilance s EU-ovim zemljama enormno raste, a suficit sa CEFTA-inim zemljama se smanjuje.

    Analiza je pokazala kako u prva tri ovogodišnja mjeseca nije došlo do bitnih promjena u izvoznim tržištima i proizvodima koje plasiramo pa je tako lista pet najvažnijih izvoznih odredišta ostala nepromijenjena – Italija, Slovenija, BiH, Njemačka i Austrija.

    No, zabrinjavajuće je da nam je uvoz s najvećih tržišta na koje izvozimo, rastao po većoj stopi nego što smo izvozili na naša najveća izvozna tržišta.

    U Smarteru zanimljivim navode podatak da se od početka  godine među prvih pet zemalja s kojima smo imali suficit pojavila Rusija, dok je sa Srbijom suficit smanjen.

    Slaba konkurentnost poljoprivrede uzrok povećanja deficita

    Blažić ističe kako hrvatska robna razmjena pokazuje izrazito lošu sliku konkurentnosti poljoprivrednih proizvoda i zabrinjavajuću strukturu proizvodnje.

    “Uzme li se u obzir da smo zemlja malih posjeda, na kojima je teško opravdati proizvodnju ratarskih kultura koje za ostvarenje prosječnih prinosa zahtijevaju znatno veće poljoprivredne površine, postaje još teže opravdati ovakvu strukturu poljoprivrede”, kazala je.

    Naši su proizvođači, kako je kazala, skloni jako niskim rizicima i malim ulaganjima u poljoprivredu, teško mogu konkurirati svojim cijenama i potrebnim količinama, a tu je i politika trgovačkih lanaca koji često uvoze proizvode iz svojih matičnih zemalja i često raspolažu i svojim privatnim robnim markama.

    “Hrvatski neudruženi proizvođači često nemaju potrebne količine za redovnu isporuku u trgovačke lance, a udruživanju se i dalje opiru”, ističe Blažić.

    “Bez promjene paradigme nećemo niti u idućim mjesecima, unatoč rastu svijesti o potrebi potrošnje domaćih proizvoda, imati bitno drugačije pokazatelje. Dapače možemo očekivati daljnje povećanje deficita”, zaključuje se u analizi.

    (Hina)

    foto: pixabay

    Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

    VEZANE VIJESTI

    Sigurno ste se bar jednom našli u situaciji da vam na zabavi ponestane pića, grickalica ili leda. Ili možda nešto od higijenskih ili kozmetičkih sitnica, Store2Door je rješenje za vas!

    Store2Door otvoren u Osijeku

    Novi pristup prodaji potrepština, pića, grickalica, razne hrane i leda vas očekuje u Store2Door online trgovini u kojoj na lak Više…

    Važno je imati na umu da visoka cijena nekretnine ne jamči uvijek visoku kvalitetu, a niska cijena ne znači nužno lošu kvalitetu. Kada je riječ o kupovini nekretnine, postoje brojni faktori koji mogu utjecati na cijenu nekretnine

    Na što sve trebamo paziti kod kupnje nekretnine? Mali vodič kroz kupnju nekretnine

    Kupnja nekretnine nerijetko je stresna, a stanje na tržištu toliko divlja da nam financije nisu nužno jedini problem pri kupnji. Više…

    Proizvodi ponosno nose oznaku „ŽIVJETI ZDRAVO“ što znači da imaju jako nizak udio, ili uopće nemaju soli te su vrijedan izvor proteina i vitamina D koji pridonosi zdravlju kostiju i zubi, osigurava konstantnu koncentraciju kalcija i fosfata u tijelu, važnih za razvoj djece i odraslih, a služi i za održavanje normalne funkcije mišića i živčanog sustava

    PP Orahovica ugostila ravnatelje osnovnih škola Virovitičko-podravske županije: Zdrave se navike uče od najranije dobi

    Najveći proizvođač i prerađivač slatkovodne ribe u Hrvatskoj i regiji, PP Orahovica, ugostio je 19 ravnatelja osnovnih škola Virovitičko-podravske županije Više…

    VIŠE IZ KATEGORIJE

    Za posjetitelje je otvoren sva tri dana od 10.00 do 19.00 sati, a ponuđena im je kvalitetna oprema za lov i ribolov, kao i prezentacije ponude lovišta i ribolovnih mjesta i uvjeta, natjecanja u pripremi fiša, lovačkog čobanca i drugih jela jedinstvenih okusa, izložbe lovačkih pasa, izložbe fotografija, dakako uz bogatu eno i gastro ponudu

    [FOTO] U Gospodarskom centru OBŽ otvoren 19. Sajam lova, ribolova i turizma SALORI

    Pripreme za proslavu rođendana Portanove krenule. U tijeku je nagradna igra u kojoj jednu/jednoga od vas očekuje besplatan shopping u vrijednosti 3.000 eura!

    Uputite se u Portanovu jer je svaki vaš račun prilika za osvojiti 3000 eura!

    Posao ovaj tjedan nude Tehmont-Gradnja, Obrt za ugostiteljstvo "BOTA", Studenac, Hering d.d., EMSO e-mobility solutions, pogledajte odgovara li što vašoj potrazi

    Nova otvorena radna mjesta u OBŽ