Osijek News TV Dok piješ ne vozi! Osječki taxi te vozi! – Preventivna akcija OsijekNews portala i Osječkog taksija
Prebrza vožnja, vožnja u alkoholiziranom ili drogiranom stanju, vožnja iz noćnog izlaska u kombinaciji s alkoholom i brzinom zadnjih mjeseci kao da su značajno eskalirali.
Prošli mjeseci su bili kobni za mnoge vozače ali i druge sudionike prometa na cestama u Osijeku i okolici. Prebrza vožnja, vožnja u alkoholiziranom ili drogiranom stanju, vožnja iz noćnog izlaska u kombinaciji s alkoholom i brzinom zadnjih mjeseci kao da su značajno eskalirali.
Tako je muškarac bez vozačke dozvole mrtav pijan vozio na Božić (https://osijeknews.hr/muskarac-koji-vozacku-nije-obnovio-dvije-i-pol-godine-mrtav-pijan-vozio-na-bozic), troje mladih ljudi je poginulo u teškoj prometnoj nesreći vraćajući se iz noćnog izlaska (https://osijeknews.hr/poginulo-troje-mladih-ljudi-u-teskoj-prometnoj-nesreci), a brojke prometnih nesreća prilikom vraćanja iz noćnih izlazaka se i povećeva s lošijim vremenskim prilikama.
Alkoholizirani vozači
Prometne nesreće koje su prouzrokovali vozači kojima je utvrđena prisutnost alkohola u krvi, na postajnom području PPRP Osijek evidentirano je 76 ili 6,74% od ukupnog broja prometnih nesreća odnosno u svakoj 15 prometnoj nesreći jedan od sudionika je imao alkohola u krvi (2018. – 77). U prometnim nesrećama u kojima je uzrok alkohol 28 je bilo s ozlijeđenima 48 s materijalnom štetom. U 28 prometnih nesreća 12 osoba zadobilo je TTO i 17 LTO. U 2019. godini policijski službenici podnijeli su 800 prekršajnih prijava zbog vožnje pod utjecajem alkohola.
PREVENCIJA I INFORMIRANJE GRAĐANA
Radi svega navedenog, od početka godine OsijekNews gradski portal i Osječki taxi zajedno u suradnji s Prometnom policijom osječko-baranjskom, KBC-om Osijek, Hitnom pomoći Osijek, Vatrogascima sudjeluju u aktivnoj prevenciji ovakvih nesreća ali i informiranju građana pod sloganom “Dok piješ ne vozi – Osječki taxi te vozi”!
Cijele godine gradski portal Osijek News i Osječki taxi će putem svojih medijskih objava na portalu, web stranicama i društvenim mrežama putem vizuala, objava, grafičkih bannera upozoravati na posljedice vožnje u pijanom stanju i svakako uvijek preporučiti alternativu, vozite se samo s vozačima za koje ste u potpunosti sigurni da nisu konzumirali alkohol ili pozovite Osječki taxi koji će brzo i najvažnije potpuno sigurno dovesti kući.
Cilj je svakodnevno utjecati na sigurnost u prometu i sve koji konzumiraju alkohol, te svima koji nisu u stanju voziti, a potreban im je prijevoz.
SAVJETI
Jedini savjestan i pametan izbor prilikom povratka kući iz noćnog izlaska u gradu ili s tuluma kod prijatelja je svakako da nikad niti u kakvom slučaju i radi bilo koje potrebe ne vozite ako ste konzumirali alkohol. Zakon je jasan u tim slučajevima iznimno strog ali još važnije od toga jest da kada sjedate u automobil nakon konzumacije alkohola vaši refleksi su sporiji i sposobnosti umanjene! Opće je poznato da dva pića tijekom jednog sata vožnju pretvaraju u ruski rulet. Imajte na umu da je sigurna vožnja nemoguća, čak ni dan poslije noćnog izlaska.
Pokušajte na vrijeme prepoznati namjere ljudi u vašem okruženju. To se posebno odnosi na osobe koje su pijane, a žele sjesti za volan. Ako se jasno vidi da je vaš poznanik pretjerao u piću, nemojte dopustiti da vozi.
Zamolite pouzdanog prijatelja, pozovite nekoga od obitelji da vas preveze do kuće ili pozovite Osječki taksi. Ako imate bilo kakvih nedoumica o tome jeste li trijezni, najbolje je ne sjesti za volan. Spriječit ćete ozbiljne neugodnosti, a u najgorem slučaju i tragediju.
Vožnja pod utjecajem alkohola društveno je neprihvatljiva! Neke analize stručnjaka upozoravaju da već 0,2 promila alkohola u krvi ima nepovoljan utjecaj na vožnju i ponašanje vozača. Već tako malene količine alkohola povećavaju samopouzdanje i smanjuje osjećaj odgovornosti, a istovremeno otežava zapažanje i usporava reakcije vozača.
Jedna od najvećih zabluda vozača kako su sposobni za vožnju “iako su se malo razveselili uz nekoliko piva ili čašicu- dvije”.
Vožnja pod utjecajem alkohola uzrok je približno 25 % prometnih nesreća sa smrtnom posljedicom te je odnijela oko desetke tisuća života u Europi. Umor je uzrok od 10 do 20 % prometnih nesreća i povežemo li umor i alkohol u sitnim satima prilikom vraćanja kući nakon izlaska, možemo reći da je mogućnost nesreće veća od 40%!
KAZNE
Za vožnju pod utjecajem alkohola iznad 1,5 g/kg i vožnja pod utjecajem droga predviđena je kazna od 10 do 20 tisuća kuna te zabrana upravljanja motornim vozilom od najmanje šest mjeseci za drugi počinjeni prekršaj ili od najmanje 12 mjeseci ako je prekršaj počinjen treći ili više puta, zatim povećanje negativnih prekršajnih bodova sa tri na šest te privremeno oduzimanje vozila kao sredstva počinjenja prekršaja.
KAKO KOLIČINA ALKOHOLA DJELUJE NA VOZAČA
0,00 – 0,50‰ Prvi stadij lagane obuzetosti alkoholom
Nakon početne konzumacije alkohola vozač postaje pričljiv više no što je uobičajeno, alkohol pozitivno utječe na njegovo raspoloženje, osjeća se dobro, povećava mu se samopouzdanje i smanjuje osjećaj odgovornosti, slabi pozornost, postupno se narušava koordinacija pokreta i preciznost u izvođenju pokreta. Kod nekih se mogu pojaviti znakovi euforije.
0,51 – 1,00‰ Drugi stadij: pripito stanje
Karakterizira ga opća uzbuđenost, osjećaj topline, rumenilo lica, tlak je u porastu, otkucaji srca se ubrzavaju, aritmija srca je moguća. Pojavljuju se prvi znakovi alkoholne poremećenosti. Gubi se kontinuitet misli, smanjuje se samokritičnost. Javlja se osjećaj povećane sposobnosti. Raste lažna hrabrost i želja za isticanjem. Raste sklonost ignoriranja prometnih propisa. Jače se narušava koordinacija pokreta. Javljaju se problemi s percepcijom, oštrinom vida i prostornom orijentacijom. Akomodacija – adaptacija oka na promjenu intenziteta svjetlosti, produljuje se. Odluke vozača su smjelije, ponašanje slobodnije. Vozač je razdražljiv i zbog toga raste sklonost konfliktima. Nesposobnost za vožnju i rizik rastu. Sposobnosti i svijest su u velikom raskoraku, što je izuzetno opasno.
1,01 – 1,50‰ Treći stadij: jače pripito stanje
Pogoršana koncentracija za vožnju. Intelektualne funkcije vidno slabe, kao i koordinacija pokreta. Prisutna je pospanost. Snalaženje u složenim prometnim situacijama postaje problem. Znatno slabi percepcija i ne mogu se iz okružja prikupiti svi bitni vanjski podražaji. Česta je pojava nadražaja želuca i povraćanje.
1,51 – 2,50‰ Četvrti stadij: pijano stanje
Nesposobnost rasuđivanja. Koncentracija poremećena. Intelektualne funkcije vozača ozbiljno su narušene. Gubi se ravnoteža i javlja se vrtoglavica. Nesposobnost usklađivanja pokreta za vožnju i prostorna dezorijentiranost. Nestaje samokritičnost i samokontrola. Javlja se surovost i grubost prema drugima. Izraziti rizik za nastanak nesreće, jer se opasnost ne može realno uočiti. Moguć je i gubitak svijesti.
2,50 – 3,50‰ Peti stadij: teži oblik pijanstva
Ovaj stadij karakterizira teturanje i posrtanje. Poteškoće s govorom. Procjena situacije vozaču je posve onemogućena. Teško disanje, visok tlak i puls. Pojava nesvjestice i sklapanje očiju što onemogućuje vožnju. Komunikacija s takvim vozačem gotovo je nemoguća. Vidi se udvojeno, javljaju mu se halucinacija, ponašanje nije razumno, a tijek misli mu je kao između sna i jave. Vjerojatnost nastanka nesreće gotovo je sigurna.
Više od 3,50‰ Duboko nesvjesno stanje (komatozno stanje)
Nema govora o vožnji automobila. Pokreti usporeni kao u snu. Tjelesna temperatura se snižava. Ne reagira se na vanjske podražaje. Pojava hladnoga znoja. Zjenice su proširene i ne reagiraju na promjenu svjetla. Radi se zapravo o nesvjesnom stanju – komi, što može završiti smrću.
4,00‰
Donja je granica smrtonosne koncentracije alkohola u krvi