OSJEČANI

Počela je školska godina: Maske su obavezne u slučaju da nema razmaka, satovi su skraćeni…

Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo je prije nekoliko dana veliki dokument u kojem su objašnjena tri modela nastave: A, B i C...

Objavljeno 07.09.2020
Ivona Amidžić

Ova će nastavna godina biti posebna po pandemiji koronavirusa, odnosno epidemiološkim preporukama koje će se morati poštivati, piše Index.

Najvažnije su one o maskama te skraćenim satima. Maske su obavezne u višim razredima osnovne škole te u srednjoj školi ako se u učionici ne može osigurati dovoljan razmak među učenicima, a brojne škole imat će i skraćen sat na 40 minuta kako bi lakše organizirale ulaske i izlaske. Brojne škole osigurat će po dvije maske za svoje učenike.

Koronom su zaraženi, koliko je dosad poznato, djelatnici u najmanje devet škola u Hrvatskoj. Radi se o školama u Koprivnici, Murteru, Dubrovniku, Prelogu, Loboru, Slavonskom Brodu i Sinju u kojima će nastava krenuti online, dok su dvije odgodile početak nastave.

Preko 100 djelatnika škole i preko 1500 učenika u samoizolaciji

Prema podacima koje je rekao savjetnik ministra obrazovanja Božo Pavičin, krajem tjedna je oko 105 djelatnika škola diljem zemlje bilo u samoizolaciji i oko 1500 djece, a zaraženo je oko 250 djece do 18 godina.

“Već nekoliko tjedana upozoravamo da se djelatnici škola sačuvaju, ne toliko od samog virusa, nego od samoizolacije. Ove škole su izvan pogona jer je velik broj djelatnika završio u samoizolaciji i toga se moramo čuvati. Apeliram na sve djelatnike: pripazite se, poštujte razmake i pravila i slušajte epidemiologe da se ovo ne bi više događalo”, poručio je Pavičin gostujući u Temi dana na HRT-u.

“Nisu strašne brojke o pozitivnima, puno su strašnije ove o samoizolaciji. Kako je rekla profesorica Šimetin, ako 20 đaka bude u samoizolaciji, imate samo jedan razred van sustava, a ako imate 20 djelatnika, onda imate cijelu školu van sustava, na to trebamo paziti”, rekao je Pavičin.

U Zagrebu će i 6500 učenika iz škola oštećenih u potresu krenuti organiziranim prijevozom u zamjenske škole.

Tri modela nastave

Ministarstvo znanosti i obrazovanja na čelu s ministrom Radovanom Fuchsom objavilo je prije nekoliko dana veliki dokument u kojem su objašnjena tri modela nastave za nadolazeću nastavnu godinu i preporuke za provedbu nastave.

Ponuđena su tri glavna modela (A, B i C) za provođenje nastave. Modeli se suštinski razlikuju u načinu provođenja nastave, pa tako imamo potpunu nastavu u školama, djelomičnu nastavu u školama i na daljinu i potpunu nastavu na daljinu.

Bez obzira na to za koji su se od modela odlučile škole, bit će nužno i dosljedno provođenje svih mjera i preporuka za rad.

U slučaju pogoršanja ili poboljšanja epidemiološke situacije na lokalnoj razini, o zatvaranju, odnosno otvaranju odgojno-obrazovne skupine ili razrednog odjela u pojedinoj školi ili pak određene škole u županiji odluku donosi ravnatelj ustanove u suradnji s osnivačem i nadležnim lokalnim stožerom.

Model A – učenici su u školi

Kako model A podrazumijeva održavanje nastave sa svim učenicima u školi, od velike će važnosti biti pridržavanje epidemioloških uputa. Pod tim se podrazumijevaju pojačana osobna higijena, dezinfekcija ruku i poštivanje najvećeg mogućeg fizičkog razmaka kod učenika od 1. do 4. razreda osnovne škole, a kod učenika od 5. do 8. u učionicama mora biti osiguran fizički razmak od 1,5 metara, odnosno u učionicama srednjih škola fizički razmak od oko dva metra između svih osoba, uključujući i nastavnike.

Ako propisani razmak nije osiguran, učenici i nastavnici obvezni su nositi maske. Onima koji spadaju u izrazito vulnerabilnu skupinu, o čemu nadležni liječnik izdaje potvrdu, kao i za učenike koji su odsutni iz škole jer su covid-pozitivni i koji su u samoizolaciji, nastava će se organizirati kao nastava na daljinu.

Model B – malo u školi, malo online

Kod ovog modela podrazumijeva se da učenici nastavu prate dijelom u školi, a dijelom na daljinu. Primjenjivat će se kada su ograničenja takva da prostorni i kadrovski uvjeti ne omogućuju provedbu obrazovnog procesa u školi bez poštivanja epidemioloških mjera, odnosno kada zbog određenih stvari ne bude moguće poštivati upute HZJZ-a.

Prema ovom modelu određivat će se prioritetne skupine učenika, pa će jedni povremeno imati nastavu u školi, a povremeno na daljinu. Moguća je i izmjena tih skupina učenika. Preporučena je razmjena u turnusima u trajanju od jednog tjedna ili u režimu 3+2/2+3 dana. Skupine učenika po turnusima trebaju biti stalne, odnosno nepromjenjive.

Takav način rada nije u skladu s osnovnom pedagoškom smjernicom o održavanju nastave za sve učenike jednog razrednog odjela istovremeno te je, u smislu dobrobiti djece, najnepovoljniji. Ministarstvo stoga daje preporuku da se taj model primjenjuje tek kada postoji nemogućnost ispunjenja drugih propisanih mjera (različiti termini nastave i sl.).

Model C – nastava online

Kako je završetak prošle školske godine dočekan u ovom modelu, ništa bitno se neće mijenjati ni za nadolazeću školsku godinu u onim ustanovama koje su se odlučile za ovaj model. Ministarstvo je tek najavilo reviziju, prilagodbu i dopunu Smjernica i Preporuka za održavanje online nastave.

Očekuje se da će većina škola nastavu provoditi prema modelu A, dok se tek manji broj njih odlučio za model B, a to su uglavnom škole sa 700 ili više učenika. Modelu C će se okrenuti neke škole u kojima je izbila zaraza uoči početka nastave te također nastava uglavnom izbornih predmeta, gdje su grupe učenika sastavljene od djece iz različitih razreda.

Prijevoz i zadržavanje na ulazima u škole

Kako nije moguće propisati jedinstvene mjere za različite načine prijevoza učenika, Ministarstvo upozorava na pridržavanje istih bez obzira na to za koji se način prijevoza odluče ravnatelji škola. To uključuje izbjegavanje gužvi i okupljanja na stajalištima autobusa, vlaka ili tramvaja te češće pranje ruku.

Obavezno je i nošenje maski tijekom prijevoza te se preporučuje kod organiziranog prijevoza razrada rasporeda sjedenja učenika, pri čemu bi jedan učenik svakog dana sjedio na istom mjestu kako bi se izbjegle gužve.

Preporučuje se i sjedenje učenika iz iste obitelji jednih do drugih, a isto tako je poželjno da učenici istoga razreda budu jedni do drugih te da se ne miješaju ako ne moraju. Obavezna je dezinfekcija vozila, a uz učenike s poteškoćama u razvoju može biti i pratitelj.

Što se tiče ulaza u škole, zabranjen je svima koji su bolesni ili su u samoizolaciji. Također u vanjske prostore škola (dvorišta, vrtove i igrališta) ne smiju ulaziti osobe s povišenom tjelesnom temperaturom, respiratornim simptomima poput kašlja i kratkog daha ili koji su pod rizikom da su mogli biti u kontaktu s osobom pozitivnom na COVID-19.

Slijedom navedenog, bolesni roditelji ne smiju dovoditi ili odvoditi djecu iz školskih ustanova, zaposlenici ne smiju dolaziti na posao, a djeca i učenici ne smiju ulaziti u ustanovu i sudjelovati u nastavi.

Ministarstvo preporučuje ulazak jednog po jednog razreda u učionicu, dva razreda u razmaku od 15 minuta te tri ili više razreda s vremenskim odmakom od 15 do 30 minuta.

Prvi dan za djecu rane i predškolske dobi provest će se po posebnim uvjetima, a moguć je u pratnji roditelja. Roditelj se s djetetom u prostoru škole ne bi trebao zadržavati dulje od 15 minuta.

Kako će škole određivati model rada?

Ministar Radovan Fuchs rekao je nedavno u HRT-ovoj emisiji Ima li što novo da ne zna koji će se model gdje primjenjivati jer ima jako puno škola, a kaže kako nemaju ni obvezu to javiti, nego odlučuju sukladno mogućnostima i ovisno o epidemiološkoj situaciji koja se odnosi na pojedino mjesto.

“Tko poznaje situaciju bolje od Stožera na terenu i, naravno, osnivača odnosno ravnatelja. U ovom trenutku ne znam, ali ćemo vjerojatno brzo doznati, sve škole će biti postavljene tako da poštuju epidemiološke mjere”, rekao je Fuchs.

U istoj emisiji bila je i Capakova zamjenica Ivana Pavić Šimetin. Ona je istaknula da će najveći problem u školama biti održavanje fizičke distance.

“Toga smo svjesni i zapravo ta mogućnost, što smo predložili podjelu razreda, to je puno izazvalo nezadovoljstva među članovima radne skupine koji se bave obrazovanjem, jer je to nešto što nisu do sada radili i otežava proces te stavlja učenike u neravnopravan položaj”, rekla je Pavić Šimetin pa dodala:

“Tu su i druge mjere, poput blok-sata ili trosata. Djeca će morati biti u različito vrijeme na hodniku. To da bi se moglo provesti, treba složiti različito vrijeme za početak i završetak nastave za pojedine razredne odjele. To će pomoći da nemamo gužvu na ulazu, izlazu iz škole te na hodnicima. Mi u HZJZ-u nismo sretni s epidemijom, niti smo ljudima htjeli govoriti da budu na distanci i da se odreknu svega što im je bilo normalno.”

O maskama i online nastavi

Pavić Šimetin je kazala da se maske neće nositi u razredima od prvog do četvrtog osnovne škole te u vrtićima. Od petog do osmog i u srednjim školama maske su obavezne ako nema metar i pol, odnosno dva metra razmaka u srednjoj školi među učenicima.

“Zamolba je prema djelatnicima škole da sve sastanke odrade na daljinu, jer ako ode 20 profesora u samoizolaciju, puno teže je organizirati nastavu. Onim županijama koje su nas zamolile osigurali smo maske i dezinfekciju”, istaknuo je ministar pa nastavio:

“Konkretno Vukovarsko-srijemskoj smo osigurali jer su nas to zamolili, druge županije će, koliko znam, same nabaviti.

Za one koji neće nositi maske nisu predviđene sankcije, ali ako netko krši nešto što je propisano u školi, nosi za sobom svojevrsnu disciplinsku odgovornost”, dodao je Fuchs i nastavio:

“Ako se to pojavljuje kod učenika, profesori i ravnatelji imaju pravo reagirati, kao i za djelatnike, za što postoje predviđene sankcije u radnom pravu.”

“Ako učenik ne bude mogao nositi masku, bit će obavezan donijeti potvrdu školskog ili obiteljskog liječnika. Postojat će mogućnost nošenja vizira koji će koristiti i neki kronično bolesni nastavnici koji će htjeti raditi u razredu”, kazala je predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja Suzana Hitrec.

O sankcijama ako roditelji ne budu puštali djecu u školu

Ministar Fuchs je na pitanje hoće li neopravdani sati biti adekvatna mjera rekao da je osnovno obrazovanje obavezno, ali to nije slučaj kod viših razreda, gimnazija i strukovnih škola.

“Nitko nekome ne može narediti da ide u školu, ali je obveza da djeca idu u osnovnu i postoje i teže sankcije ako roditelj ne pusti dijete u školu. Bojazan i strah roditelja je definitivno opravdan i imamo razumijevanja za to, a u cijelom nizu situacija postoji i opravdan razlog, to su pojedine bolesti, za koje će izdati potvrdu obiteljski liječnik.

Za one koji ne žele poslati dijete u školu nije do kraja odlučeno da dobiju neopravdane sate, ali postoje sankcije u nekoj varijanti”, rekao je ministar.

“Po svim pedagoškim, psihološkim, sociološkim savjetima stručnjaka neodlazak djece u školu i neizvođenje nastave licem u lice ostavlja značajne posljedice na razvoj mladih ljudi”, istaknuo je Fuchs.

“Mi smo pokušali sve i činimo sve da nastava bude što sigurnija. U ovom trenutku potpuno izdvojen izbor da netko iz vlastite želje poučava dijete kod kuće nije predviđeno i to nije opcija”, dodao je.

Tvrtko Pleić, profesor zagrebačke IX. gimnazije, istaknuo je da on u školi radi kao nastavnik, a ne detektiv.

“Radim na mjestu nastavnika geografije, a ne kao detektiv, tako da sam roditeljima rekao i na roditeljskom sastanku da ću opravdati sve do tri dana što roditelji opravdavaju, bila to grlobolja, glavobolja, iznad toga tražim liječničku ispričnicu ili dopuštenje”, rekao je Pleić.

“Moj stav je da treba započeti s nastavom, iako je mnogo toga nedorečeno, posebno dio da će pola razreda tjedan biti u školi, a drugi online. Samo se sjetim izjave svog učenika kada sam snimao videolekciju pa mi je poslije toga poslao komentar: ‘Bilo mi je drago čuti vaš glas’, znači to učenicima nedostaje svo ovo vrijeme”, zaključio je.

foto: unsplash

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VEZANE VIJESTI

Cilj je povećati razinu znanja i svijesti o posljedicama zlouporabe Interneta i društvenih mreža te pridonijeti općoj sigurnosti djece

Web detektivi – djeca obučena za prepoznavanje i prijavljivanje neprimjerenog sadržaja na Internetu

Policijski službenici za prevenciju, Policijske uprave osječko-baranjske, su sa stručnjacima Centra za nestalu i zlostavljanu djecu Osijek (Centar za sigurniji Više…

Ova divna, skromna i pristojna djeca ostali su bez oca 2021 godine kada je njihov otac preminuo od teške bolesti četvrtog jakog moždanog udara. Uče u malom prostoru svi zajedno punom vlage, gljivica i u crnim zidovima punim rupa

Akcija za obitelj Matijević iz Škabrnje se nastavlja i dalje

I dalje potrebna vaša financijska pomoć za obitelj gosp. Andrijane Matijević iz Škabrnje, samohranu majku petero maloljetne djece od 5 Više…

Osječki gradonačelnik Radić izvijestio je kako je Grad Osijek osnivač 20 osnovnih škola, od čega dvije sudjeluju u eksperimentalnom programu cjelodnevne škole, a 10 ih već radi u jednoj smjeni

Gradonačelnik Radić najavio izgradnju centralne školske kuhinje. Obrocima će opskrbljivati sve gradske škole i vrtiće

Nova nastavna godina počela je u ponedjeljak za 7291 učenika osječkih osnovnih škola. Tim su povodom gradonačelnik Osijeka Ivan Radić, Više…

VIŠE IZ KATEGORIJE

Projektom su razvijena četiri edukativna programa s temama prilagodbe klimatskim promjenama kroz mjere očuvanja zdravih ekosustava u istočnoj Hrvatskoj

Generacija prilagodbe: Mladi istočne Hrvatske na čelu klimatske adaptacije

Predavanje će se održati u učionici 54 na Filozofskom fakultetu u Osijeku (Lorenza Jägera 9) s početkom u 18 sati te je otvoreno za javnost.

Najava predavanja izv. prof. dr. sc. Hrvoja Klasića “Ima li povijesti bez ustaša i partizana”?

Šetnja obiluje zanimljivostima za koje sigurno niste znali te pokojim iznenađenjem (op.a. pandur Mirko u lovu na vesele prolaznike).

Nova storytelling tura osječkom Tvrđom