Povijest uskršnjih simbola
Kršćanski su blagdani u zadnje vrijeme prilika za dobru zaradu. Materijalizirani Božić i Uskrs doslovno se prodaju po trgovinama, a iako znamo da je smisao tih blagdana potpuna suprotnost komercijalizaciji, postavlja se pitanje koliko li to ubuduće cijeniti današnji mladi naraštaji.
Drugim riječima, postavlja se pitanje hoće li uskrsne običaje i simbole tumačiti u njihovom izvornom značenju ili će ih pak uzimati zdravo za gotovo. Važno je stoga, barem za uskrsnog vremena, podsjetiti se što kako i zašto smo došli do običaja bojanja uskršnjih jaja i simbola zeca koji daruje djecu.
Iako se vežu uz kršćanski blagdan, uskršnja jaja svojom simbolikom imaju porijeklo u poganskim vjerovanjima. Stoljećima prije kršćanstva, ljudi su izmjenjivali jaja koja su smatrali simbolima novog života, obilja i rađanja. Još je u drevnoj Mezopotamiji jaje bilo povezano s božicom plodnosti Astarte, a u europskim predjelima s božicom Eostrom ili Ostarom. Upravo iz korijena njezinog imena potiču nazivi za Uskrs u engleskom i njemačkom jeziku – Easter, Ostern.
Ukrašavanje jaja, odnosno pisanica, u povijesti je također ocrtavalo društvene statuse. Siromašniji slojevi populacije jaja su bojali, tj. ukrašavali travama i lišćem. Bogatiji su pak koristili zlatne listiće. Još se i danas mogu pronaći neki od tih stilova ukrašavanja.
Jaje se za simbol Uskrsa počelo koristiti od drugog stoljeća kada je i Crkva službeno počela slaviti taj blagdan. Jaje je odabrano u tu svrhu jer je bilo popularno u poganskoj tradiciji, a kršćanski misionari iskoristili su ga kako bi što lakše proširili svoju vjeru. Običaj darivanja pisanica za Uskrs krenuo je oko 1000. godine.
Uskršnji zec, s druge strane, počeo se kao simbol Uskrsa koristiti znatno kasnije. Iako nema veze s jajima, zec je kao simbol odabran zbog svoje plodnosti. Naime, još se u doba prije kršćanstva u anglosaksonskim vjerovanjima smatralo kako je zec utjelovljenje spomenute božice plodnosti Eostre, i to zbog svoje brze mogućnosti razmnožavanja. U pravilu, zečevi mogu imati po tridesetak mladih godišnje. Kao uskršnji simbol, zec se prvi puta koristi u Njemačkoj u 16. stoljeću. Tri stoljeća kasnije, Nijemci simbol zeca koriste i u prehrani te rade zečeve od tijesta i šećera.
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?