ŽIVOT

Umijeće neuspjeha: zašto učiti na pogreškama tuđih startupova i zašto je to moderno

Umijeće neuspjeha znači razviti sposobnost razumijevanja razloga zbog kojih su neki projekti propali – bilo da je riječ o nedostatku tržišne potražnje, neadekvatnoj timskoj dinamici ili nedostatku financija

Objavljeno 12.06.2025
Darija Kovačić

U svijetu poduzetništva neuspjeh se često doživljava kao kraj puta, a ne kao važan korak učenja. Moderne generacije startup-osnivača sve češće prepoznaju da analiza tuđih pogrešaka donosi više vrijednosti nego slavljenje uspjeha. Umijeće neuspjeha znači razviti sposobnost razumijevanja razloga zbog kojih su neki projekti propali – bilo da je riječ o nedostatku tržišne potražnje, neadekvatnoj timskoj dinamici ili nedostatku financija. U konačnici, oni koji najbolje prouče tuđe „kvrge na cesti“ stječu prednost i u vlastitim sljedećim poduhvatima izbjegavaju iste zamke.

U svjetlu iskustava – zašto pratiti tuđe neuspjehe?

Kada istražujete svijet startupova, često naiđete na priče o fenomenalnim uspjesima – od malih garaža do milijarderskih procjena. Međutim, puno je više onih čiji su osnivači završili bankrotom, razočaranjem investitora i pravnim sporovima. Upravo te priče nude najvažnije lekcije. Na primjer, na portalu Rabona možete pronaći analize propalih regionalnih i globalnih projekata. Rabona redovito objavljuje uvide u to kako su startupovi propustili prilike ili podcijenili rizike. Čitanjem tih članaka dobivate konkretne smjernice: kako izbjeći financijske zamke, kako bolje procijeniti tržište i kako izgraditi snažniji poslovni model. Umjesto da sami učite na vlastitim pogreškama, iskoristite već razrađene primjere neuspjeha.

Lekcije iz pogrešaka – konkretni primjeri

1.   Nedostatak fokusa na korisnika

Mnogi startupovi kreću s idejom koja im se čini revolucionarnom, a ne provode dovoljno vremena na testiranje koncepta s korisnicima. Kada povratna informacija izostane, proizvodi završavaju na polici bez interesa tržišta. Primjerice, startup FoodFly lansirao je aplikaciju za dostavu hrane, no zanemario je lokalne preferencije – korisnici nisu prepoznali vrijednost njihove usluge jer nisu razumjeli navike naručivanja u vlastitim gradovima. Umjesto toga, ostali su vjerni provjerenim dostavljačima. Lekcija: prije širenja, detaljno proučite navike i želje svojih krajnjih korisnika.

2.   Loša uprava financijama

Recimo da je startup TechToys prikupio značajna sredstva, ali ih potrošio na nepotrebne marketinške kampanje i skupe urede. Kada je tržišni interes usporio, nisu imali dovoljno rezervi za likvidnost i propali su unutar šest mjeseci. Umjesto toga, mogli su ulagati u minimalno održivi proizvod (MVP) i rasti postupno. Lekcija: trošite samo onoliko koliko je potrebno za validaciju tržišta i privlačenje prvih korisnika.

3.   Neadekvatna timska dinamika

Startup GreenFuel zapošljavao je vrhunske inženjere, ali su sukobi u timu uzrokovali kašnjenja u razvoju, a potom i sukob osnivača s investitorima. Nije bilo jasne podjele odgovornosti, a vizija je bila fragmentirana. Lekcija: prije nego što započnete projekt, dogovorite se o ključnim ulogama, načinu donošenja odluka i modelu komunikacije. Transparentna suradnja štedi tvrtku od nepotrebnih trzavica.

Zašto je učenje na tuđim pogreškama postalo trend?

U eri digitalnih informacija poduzetnici žele brzo doći do suštine. Umjesto da ponavljaju stoljetne greške, žele ih razumjeti i zaobići. Danas je „in“ objavljivati vlastite neuspjehe kako bi se „pokazalo lice iza sjajne fasade uspjeha“. Investitori cijene osnivače koji ne skrivaju slabosti, već jasno pokazuju da su spremni učiti. Blogovi, podcasti i konferencije sve češće nude „failure stories“ i „post-mortem“ analize. Ključna motivacija jest ulaganje u vrijeme i energiju koje se više ne vraćaju – bolje je potrošiti sate na čitanje i slušanje tuđeg iskustva nego samima sebi nanositi stostruke pogreške.

Kako primijeniti naučeno u vlastitom startupu

●     Izradite studije slučajeva neuspjeha

Sastavite tim i redovito analizirajte temeljite studije slučajeva propalih kompanija. Uključite sve aspekte: financijski, marketinški, operativni i timski. Istražite zašto su ključne pretpostavke pale u vodu i koje su odluke dovele do kolapsa.

●     Pitajte iskusne mentore

Mnogi mentori rado dijele priče o svojim propalim projektima. Pokušajte uspostaviti kontakte putem lokalnih startup-zajednica ili platformi poput Rabona, gdje se organiziraju radionice i webinari sa stručnjacima. Njihovo iskustvo spašava vas od nepotrebnog „izmišljanja kotača“.

●     Fokus na prilagodbu i fleksibilnost

Startupovi koji propadaju često su previše vezani za početni plan i nisu se prilagodili promjenama na tržištu. U vlastitoj tvrtki učite brzo testirati hipoteze i biti spremni pivotirati kad se okolnosti zahtijevaju.

●     Izgradite kulturu otvorenog dijeljenja

Unutar vlastitog tima otvoreno diskutirajte o pogreškama koje ste identificirali i budite spremni priznati vlastite slabosti. Time gradite atmosferu u kojoj se greške ne skrivaju, nego služe kao polazna točka za poboljšanje.

Rabona i zajednica startup entuzijasta

Platforme poput Rabona okupljaju ljude zainteresirane za startupove, investicije i poduzetničke izazove. Redovito organiziraju događaje na kojima osnivači izlažu vlastite neuspjehe i govore o tome što je pošlo po zlu. Takve razmjene iskustava grade zajednicu u kojoj je neuspjeh tretiran kao stjecanje vrijednog uvida – korak bliže konačnom cilju. Rabona nije samo portal s vijestima; to je hub za dijeljenje praktičnih uvida iz prakse i planiranje sljedeće faze, umjesto da se ponavljamo u kružnom hodu neuspjeha.

Trend otkrivanja skrivenih vrijednosti u neuspjehu

Generacija Z i milenijalci drugačije gledaju na neuspjeh – ne doživljavaju ga kao katastrofu, nego kao stjecanje znanja. Takav stav širi se društvenim mrežama, blogovima i podcastima. Bolje je podijeliti iskrenu priču o tome kako ste propali nego skrivati razloge iza lijepih marketinških slogana. Ta transparentnost privlači investitore i strateške partnere, a istovremeno potiče mlade da obrate pozornost na upozorenja koja su drugi već iskusili.

Zaključak – od pogrešaka do pobjeda

Umijeće neuspjeha traži hrabrost: priznati da vaši snovi možda imaju pomanjkljive temelje. Najbolji poduzetnici ne skrivaju svoje rane, nego ih analiziraju, liječe i grade nove, jače temelje. Učenje na pogreškama drugih startupova nije samo racionalna odluka; to je način razmišljanja koji cijeni iskrenost i kontinuirano usavršavanje. Zahvaljujući platformama poput Rabona, rupa iz prošlosti postaje stepenica za bolju budućnost. U konačnici, neuspjeh prestaje biti strašna riječ i postaje sastavni dio puta prema ostvarivanju velikih ideja.

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VIŠE IZ KATEGORIJE

Cijene ulaznica i svih drugih usluga ostale su nepromijenjene u odnosu na prošlu godinu, Kopika će imati i spasilačku službu, medicinske tehničare i sestre i naravno noćno kupanje!

Kupališna sezona na Kopiki počinje u nedjelju, 15. lipnja

Tijekom vikenda, u koordinaciji sa susjednim policijskim upravama, na području cijele PU osječko-baranjske provesti će se pojačane mjere

Vozači oprez – za vikend akcija prometne policije

Hrvatska pošta od korisnika SMS-om nikada neće tražiti dodatno plaćanje.

Oprez! Širi se nova lažna obavijest o dostavi paketa