ŽIVOT

Zimski uvjeti na cestama – policija upozorava vozače

Zadržite svoj novac u džepu. Kazne se penju i do 15.000,00 kuna...

Objavljeno 03.12.2019
Ivona Amidžić

“Apeliramo na vozače da prilagode vožnju uvjetima na cesti, ali isto tako i na druge sudionike, da poštuju pravila ponašanja u prometu”, poručuju iz policije.

U prometu su nepovoljne vremenske prilike, odnosno promjenjive vremenske prilike s kišnim razdobljima, koja mogu prijeći u susnježicu i snijeg. U gorju se očekuje i stvaranje snježnog prekrivača.

Stoga policija poziva vozače na oprez i prilagođavanje uvjetima na cesti. Kolnik je vlažan, sklizak i hladniji zbog čega je i prianjanje guma na podlogu znatno otežano, produžen je zaustavni put prilikom kočenja, a na takvom kolniku vrlo lako može doći do gubitka kontrole nad vozilom, slijetanja vozila s kolnika ili prelaska na dio kolnika za suprotni smjer i sudara s nadolazećim vozilima.

Prije vožnje je potrebno provjeriti tehničku ispravnost vozila kojim upravljate, a posebice stanje i ispravnost guma na vozilu.

Zimski uvjeti na cestama i korištenje zimske opreme na vozilima

Zimski uvjeti na cesti su takvi uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica. Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom. Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg, led ili vodu na vozilu.

Podsjećamo da je sukladno Odluci o obaveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj („NN“ br. 145/13), propisana OBAVEZA korištenja zimske opreme u razdoblju od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine.

Obavezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske. U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 km autocesta i 1.523,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.

Kazne se penju i do 15.000,00 kuna

Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se pravna ili fizička osoba obrtnik ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom. Za ovaj prekršaj kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 do 5.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako upravlja vozilom suprotno odredbama ovoga članka.

Ako policijski službenik zaustavi vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu.

Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti propisano je sljedeće:

Pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, prema ovom Pravilniku, podrazumijevaju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.

Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima.

Na vozila se ne smiju postavljati pneumatici s čavlima.

Pneumatici na vozilima moraju odgovarati i dimenzijama koje je odobrio proizvođač, moraju biti namijenjeni za vožnju brzinom koja je jednaka ili veća od najveće brzine kojom se vozilo može kretati, ili najveće brzine koju dozvoljava ograničivač brzine ugrađen na to vozilo, te moraju biti tako dimenzionirani da izdrže najveće dopušteno osovinsko opterećenje vozila.

Pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po obliku šara gazne površine, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske/ljetne), konstrukciji (radijalne/dijagonalne itd.) i marki/tipu.

Uz navedeno, podsjećamo i na odredbu Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojom je propisano da za vrijeme vožnje danju, na motornim vozilima, u razdoblju od 01. studenog do 31. ožujka naredne godine, moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla.

Vidljivost pješaka i biciklista

Prelaskom na zimsko računanje vremena, noćni uvjeti vožnje započeli su ranije, međutim istovremeno, u tim ranim noćnim satima na cestama još je dosta pješaka i biciklista. Jedan dio njih ne poštuje zakonske propise, zbog čega su teško vidljivi vozačima drugih vozila, koji pritom nalijeću na njih što ponekad završava i sa smrtnim stradavanjem.

Stoga podsjećamo na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima je propisano da:

  • pješak, koji se kreće kolnikom, dužan je noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, biti označen nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom,
  • vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom,
  • za nepoštivanje navedenih odredbi propisana je kazna u iznosu od 300,00

Naposljetku, a kako smo već ranije najavili, policija će do kraja godine kontinuirano nastaviti s poduzimanjem pojačanih aktivnosti usmjerenih na sprečavanje i sankcioniranje najtežih prekršaja, posebice tzv. „četiri glavne ubojice u prometu“: alkohol, brzina, sigurnosni pojas i mobitel.  

Aktivnosti će biti usmjerene i na prekršaje vozača mopeda i motocikala te prema ponavljačima teških prometnih prekršaja – recidivistima.

Nadzor prometa vršit će se na velikom broju lokacija, a u poduzimanje aktivnosti biti će uključen maksimalno raspoloživi broj policijskih službenika, kao i svi raspoloživi uređaji i oprema koja se koristi u nadzoru i kontroli prometa: uređaji za utvrđivanje stupnja alkoholiziranosti, uređaji za nadzor brzine, testeri za droge, uređaji za automatsko očitavanje registarskih pločica i drugo.

foto: pixabay (ilustracija)

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VEZANE VIJESTI

Održati će se projekt Roadpol Safety Days - Dani sigurnosti u prometu pod geslom „Be a positive Example - Budi pozitivan primjer“

ROADPOL – Dani sigurnosti u prometu

Temeljem ROADPOL-ovog Plana aktivnosti za 2025. godinu, u razdoblju od 16. do 22. rujna održati će se projekt Roadpol Safety Više…

Članovi IPA Regionalni klub Osječko baranjske, MOLE sve sudionike u prometu za oprez

Regionalni klub IPA OBŽ – počinje školska godina potreban je pojačani oprez

Dana 08. rujna 2025.godine započinje nova školska godina, što ujedno znači intenzivno sudjelovanje djece u prometu na našim cestama. Kako Više…

Na osječkom stadionu Opus Arena danas u 21 sat odigrat će se nogometna utakmica 1. kola SuperSport Hrvatske nogometne lige između Nogometnog kluba Osijek i Građanskog nogometnog kluba Dinamo

Danas nogometna utakmica između Osijeka i Dinama na Opus Areni u Osijeku, policija će sve snimati…

Na osječkom stadionu Opus Arena danas u 21 sat odigrat će se nogometna utakmica 1. kola SuperSport Hrvatske nogometne lige Više…

VIŠE IZ KATEGORIJE

Broj mjesta na radionicama je ograničen. U slučaju većeg interesa, sudionici će biti prihvaćeni prema redoslijedu prijava

Poziv za sudjelovanje učenika u STEMpo radionicama i događajima u rujnu

Gradonačelnik Radić zahvalio djelatnicima Unikoma; stižu nagrade i novi projekti za održiviji Osijek

Osijek četvrtu godinu zaredom najbolji među velikim gradovima u Hrvatskoj po odvojenom prikupljanju otpada

Poljoprivreda je prošlost, sadašnjost i budućnost Slavonije, u središtu rasprava našla su se pitanja konkurentnosti hrvatske poljoprivrede, prehrambene sigurnosti i održivog razvoja

U Čepinu održana konferencija “Hrvatska proizvodnja hrane – rješenja za budućnost”