Žito Grupa kao pokretač modernog ruralnog razvoja – 200 milijuna EUR već investirano, 105 milijuna u najavi, Žito Grupa nastavlja s razvojem Slavonije
U razvoj poslovanja u Slavoniji Žito Grupa u posljednjih 9 godina investirala više od 200 milijuna EUR; u planu novi investicijski ciklus od 105 milijuna EUR

Proveli smo jedan cijeli dan na lokaciji Žito grupe točnije “Terra Negra” kompleksu u društvu Marka Pipunića i njegove uprave ali i dijela obitelji, njegove dvije kćeri, koje uspješno svladavaju sve poslovne izazove u svojim dijelovima poslovanja Žito grupe.
Josipa Pipunić nas je provela kroz hotel Mattera gdje nam je pojasnila kako je ona posvećena harmoniji i kvaliteti življenja u skladu s prirodom, i u Divote Cosmetics, i u Hotelu Materra. Njen brend Divote Cosmetics prva je internetska trgovina s clean korejskom kozmetikom u Hrvatskoj, a dok je razvijala taj projekt, intenzivno je sudjelovala i u nastajanju hotela Materra.
Josipa Pipunić je “duša” Materre – kao vizionarka brenda uz vrhunski je tim radila na filozofiji i konceptu ovog hotela, koji je spoj luksuza, elegancije i prirode u Čepinu. Osim toga hotel je ocjenjen najvišom ocjenom od strane posjetitelja na platformi Booking.com što je velik uspjeh za relativno novootvoreni hotel.
Marko Pipunić: “U Slavoniji više nismo samo fiš, čobanac i komarac – danas smo europski igrači”
Na susretu s novinarima povodom objave poslovnih rezultata za 2024. i 35 godina rada, Marko Pipunić, osnivač i predsjednik Uprave Žito Grupe, rijetko otvoreno progovorio je o vlastitom poslovnom putu, stanju u domaćem agraru i planovima za budućnost. Iako se šuška o mogućem IPO-u Žito Grupe, konkretnih potvrda zasad nema.
Uz Pipunića, prisutni su bili i članovi Uprave: Josip Bičvić (industrija i trading), Jozo Ljubičić (financije) te Mato Božić (stočarstvo i ratarstvo).
– Svijet je velik i nijedna regija nije unaprijed predodređena za propast. Slavonija danas nije samo fiš, čobanac i komarci. Danas imamo proizvode koji mogu konkurirati svjetskima – poručio je Pipunić i dodao kako je Žito Grupa u jednoj godini samo u talijansku Parmu izvezla 43.000 komada slavonskog pršuta.
– Talijani i Španjolci su kraljevi pršuta? Mi smo rame uz rame. Prodati pršut u Parmu nikako nije jednostavno a mi smo u tome uspjeli to vam je kao da prodate nekakav mobitel iPhoneu – slikovito je usporedio Pipunić.
Istaknuo je i kako Hrvatska nikada nije imala viši životni standard.
– Nikada se u Hrvatskoj nije bolje živjelo. Nadam se da smo tome i mi dali svoj mali doprinos. Od polja do stola – sve imamo pod kontrolom, znamo svakom pršutu i “baku i djeda” – rekao je Pipunić.
Žito Grupa danas je lider u domaćoj poljoprivredno-prehrambenoj industriji s vertikalno integriranim poslovanjem. U posljednjih devet godina investirali su više od 200 milijuna eura u greenfield projekte, dok je ukupna vrijednost ulaganja u proteklih 26-27 godina premašila 500 milijuna eura – isključivo u Slavoniji.
– Radimo već 35 godina, kroz četiri države – od Jugoslavije do EU. Ne stajemo – poručio je Pipunić.
Žito Grupa je vodeća poljoprivredno-prehrambena grupacija u Slavoniji čije poslovanje uključuje 4 ključne djelatnosti: 1) ratarstvo, 2) stočarstvo, 3) industriju, 4) trgovinu i kooperante. U 2024. godini Grupa je iskoračila i u turističku djelatnost, otvaranjem hotela Materra u Čepinu pokraj Osijeka, koji predstavlja jedinstvenu turističku ponudu u regiji Slavonije.
Poslovni model zasnovan je na načelima vertikalne integracije kojom se povezuju proizvodni procesi i osigurava sljedivost, odnosno praćenje i kontrola čitave proizvodnje kako bi se osigurala visoka kvaliteta gotovih proizvoda.
Grupa upravlja s ukupno 17.800 ha obradivih površina, što je čini jednim od najvećih obrađivača poljoprivrednog zemljišta u Republici Hrvatskoj. Zajedno s 3.000 tisuće kooperanata obrađuje dodatnih 60.000 ha. Na domaćem tržištu, Grupa je najveći proizvođač jaja, lider u preradi uljarica i drugi najveći proizvođač svinja.
Kompanija ima oko 1.200 zaposlenika. Žito Grupa obuhvaća društvo Žito d.d. sa sjedištem u Osijeku te devetnaest ovisnih društava. Društvo je u većinskom vlasništvu Marka Pipunića. Uz Pipunića koji je predsjednik Uprave Društva, ključni upravljački tim čine: Josip Bičvić, član Uprave zadužen za djelatnosti industrije i tradinga, Jozo Ljubičić, član Uprave za financije (CFO) i Mato Božić, član Uprave zadužen za djelatnosti poljoprivrede.

06.05.2025., Cepin – Dvorana Terra Negra, medijski dan Zito Grupe.
Poslovanje u 2024. godini obilježila rekordna EBIDTA
U 2024. godini, Žito grupa je ostvarila prihode od 335 milijuna EUR. Ostvarena je rekordna normalizirana razina EBITDA od 66,3 milijuna EUR, što je u odnosu na 2023. rast od 7,5%. Grupa je u 2024. ostvarila EBITDA maržu od 19,8%.
Uz Hrvatsku, trećina prihoda ostvarena je na inozemnim tržištima (Mađarska, Italija, Srbija, Slovačka, Kosovo, Njemačka, Austrija).
Poslovni segmenti u strukturi konsolidiranih prihoda doprinose: Ratarstvo 10%, Stočarstvo 28%, Industrija 35%, Trgovina i kooperanti 23% te ostalo 3%. U strukturi EBITDA-e ključni poslovni segmenti čine: Ratarstvo 19%, Stočarstvo 42%, Industrija 23%, Trgovina i kooperanti12% te ostalo 4%.
Snažan investicijski ciklus i posvećenost razvoju Slavonije
Žito Grupa ima ključan značaj za razvoj regije Slavonije. U razdoblju od 2016. do 2024. godine Grupa je investirala više od 200 milijuna EUR u projekte u Slavoniji.
U posljednje tri godine završene su investicije ukupne vrijednosti od oko 45 milijuna EUR, od čega se ističu najrecentnije:
- Hotel Materra, Čepin, hotel jedinstvene ponude na području Slavonije, kategorizacije 4* sa 61 sobom i smještajnog kapaciteta 124 osobe – investicija 22,7 mil. EUR
- Farma Klisa, svinjogojska farma opremljena najmodernijom tehnologijom video nadzora, sustavom automatskog hranjenja i ventilacije – investicija 7 mil. EUR
U cilju daljnjeg razvoja, Grupa planira i dalje investirati u sve svoje poslovne segmente.
Najavljen je novi investicijski ciklus od oko 105 milijuna EUR. Među planiranim projektima su ulaganja u projekte navodnjavanja ratarskih površina, mehanizaciju, izgradnju nove tvornice stočne hrane, rekonstrukciju postojećih i izgradnju novih svinjogojskih farmi, ulaganja u visoke standarde dobrobiti životinja, obnovljive izvore energije (solarne panele i baterijske sustave), povećanje proizvodnih kapaciteta u mesnoj industriji i proizvodnji ulja te širenje silosnih kapaciteta.
Poslovanje – 4 ključna segmenta, vertikalno integrirana
(1) Ratarstvo
Ratarstvo je baza vertikalno integriranog poslovanja Grupe koja osigurava vlastitu sirovinu za industrijsku proizvodnju Grupe (proizvodnja stočne hrane i ulja) te plasman viškova na tržište. Žito grupa proizvede više od 300.000 tona ratarskih kultura žitarica, uljarica i industrijskog bilja godišnje, a vrši i otkup ratarskih kultura s oko 60.000 ha poljoprivrednih površina u vlasništvu kooperanata. Ratarska djelatnost zasnovana je na uravnoteženoj primjeni agrotehničkih mjera uz minimalnu uporabu agrokemikalija te primjeni mehanizacije nove generacije. Suvremena mehanizacija i proizvodna tehnologija, Grupi omogućuju preciznu („pametnu“) poljoprivredu primjenom drona, analize tla i varijabilnom gnojidbom i sjetvom. Krajnji rezultat je povećana učinkovitost, ali i smanjenje onečišćenja okoliša.
(2) Stočarstvo
Stočarska djelatnost Grupe obuhvaća svinjogojstvo, tov junadi, proizvodnju mlijeka i proizvodnju jaja. Stočarske farme opremljene su suvremenom tehnologijom, s visokim standardima dobrobiti životinja, kvalitetna genetika, izbalansirana hranidba i stručnost djelatnika čine potpuno kontrolirani proces. Stočarska djelatnost odvija se na 10 specijaliziranih svinjogojskih farmi i 5 farmi tovne junadi, dok se mlijeko proizvodi na 3 farme te proizvodnja jaja na 2 peradarske farme uz koje se nalaze pakirni centri za jaja.
(3) Industrija
Industrija obuhvaća proizvodnju stočne hrane, ulja, mesnih proizvoda te električne energije. Etablirane vlastite robne marke ulja i trajnih mesnih proizvoda omogućuju izravan pristup potrošačima. Proizvodnja stočne hrane odvija se u jednoj od najsuvremenijih tvornica hrana za životinje u regiji (Tvornica stočne hrane Vitalka) uz sirovinsku osnovu koju čine kulture iz ratarske djelatnosti i nusproizvodi prerade uljarica Grupe. Prioritet proizvodnje je opskrba vlastitih farmi, a ostatak se plasira na tržište pod vlastitom robnom markom Vitalka. Proizvodnja ulja (sirova i rafinirana ulja od sjemena suncokreta i uljane repice) odvija se u Tvornici ulja Čepin koja je najveći hrvatski prerađivač zrna uljarica, uz sirovinsku osnovu uljarica s ratarskih površina Grupe što omogućava potpunu sljedivost proizvodnje. Proizvodnja mesnih proizvoda se odvija u četiri visokotehnološka proizvodna pogona za proizvodnju, pakiranje i narezivanje proizvoda, uz sirovinsku osnovu iz vlastite proizvodnje, u suvremenom procesu proizvodnje visokog stupnja automatizacije. Većina proizvoda iz ovog segmenta plasira se pod brendom DOBRO za tržište Republike Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Slovenije (i pod brandom Adria D’Oro na inozemna tržišta poput Austrije, Njemačke i ostale europske zemlje). Proizvodnja električne energije odvija se na četiri bioplinska postrojenja, uz sunčane elektrane instalirane na brojnim površinama i proizvodnim postrojenjima Grupe. Bioplinska postrojenja ukupne instalirane snage 5,1 MW za ulaznu sirovinu koriste nusproizvode poljoprivredne proizvodnje što doprinosi očuvanju okoliša.
(4) Trgovina & Kooperanti
Segment Trgovina i kooperanti čini ugovaranje proizvodnje ratarskih kultura s kooperantima, kao i veleprodaja i maloprodaja žitarica, uljarica, sjemena, zaštite i gnojiva, te skladištenje otkupljene merkantilne robe u silosnim kapacitetima Grupe. Vlastiti silosni kapaciteti osnova su održavanja kvalitete žitarica i uljarica te preduvjet osiguranja proizvodnje stočne hrane, ulja i sjemenske robe.
Vertikalna integracija
Vertikalno integrirani procesi proizvodnje omogućavaju punu sljedivost od sirovine do gotovog proizvoda. Bazu procesa čini ratarska djelatnost koja omogućava vlastitu sirovinu za proizvodnju stočne hrane i proizvodnju ulja. Proizvodni ciklus nastavlja se segmentom stočarstva, a nusproizvodi iz poljoprivrednih djelatnosti omogućavaju i proizvodnju električne energije. Segment trgovine i kooperanata preduvjet je za ratarsku djelatnost, ali i segmente industrije – proizvodnju stočne hrane, ulja i sjemenske robe.
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?