ŽIVOT

Znate li kad vam treba biljna putovnica? Hrvatska prvi put u kampanji #PlantHealth4Life!

Europa se ujedinjuje radi potpore zdravlju bilja, bioraznolikosti i gospodarstvu. Hrvatska se pridružuje kampanji u kojoj sudjeluju 22 zemlje, uključite se i vi!

Objavljeno 22.05.2024
Darija Kovačić

Široka koalicija partnera iz cijele Europe udružila je snage kako bi pokrenuli kampanju #PlantHealth4Life čiji je cilj podizati svijest o dubokim vezama između zdravlja bilja i našeg svakodnevnog života i poticati djelovanje građana u cilju zaštite zdravlja bilja. Kampanju vode Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA), Europska komisija (EK) i 22 europske zemlje. Nacionalni nositelj kampanje je Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH).

Kako zdravlje bilja utječe na naše živote?

Biljke čine 80 % hrane koju jedemo i osiguravaju kisik koji udišemo. Međutim, to nije sve: zdrave biljke znače dobar poljoprivredni prinos, što utječe na dostupnost hrane, kao i njenu cjenovnu pristupačnost. Zbog klimatskih promjena i ljudskih aktivnosti, kao što su trgovina i putovanja, biljke su izložene velikom pritisku, a širenje štetnih organizama bilja može imati razorne gospodarske i ekološke posljedice. Sjetite se krumpirove plijesni koja je sredinom 19. stoljeća dovela do katastrofalnih gubitaka usjeva, što je bio ključni čimbenik Velike gladi u Irskoj.

Međutim, mnogi europski građani još uvijek nisu dovoljno osviješteni o tome zašto je zdravlje bilja važno. Cilj kampanje #PlantHealth4Life jest podići kolektivnu svijest o rizicima za zdravlje bilja i o ulozi koju svatko od nas treba imati u zaštiti bilja.

Zdravlje bilja utječe ne samo na okoliš, gospodarstvo i europski prehrambeni lanac, nego i na našu sadašnjost te budućnost. Očuvanjem zdravlja biljaka štitimo život. Stoga smo ponosni da se Europljani bave tom temom, što je vidljivo iz dosad nezabilježenog sudjelovanja država članica u kampanji #PlantHealth4Life, izjavio je Tobin Robinson, voditelj EFSA-ine jedinice PLANTS, koji je predstavio kampanju na simpoziju „Plant Health Without Borders” (Zdravlje bilja bez granica) koji je organiziralo belgijsko predsjedništvo Vijeća EU-a u Bruxellesu.

Informirani europski građani koji posjeduju točne informacije o zdravlju bilja mogu pomoći u zaštiti i očuvanju naše bioraznolikosti”, izjavila je Claire Bury, zamjenica glavnog direktora za prehrambenu održivost u Glavnoj upravi za zdravlje i sigurnost hrane (SANTE). „Zdravlje bilja prioritet je Europske komisije u okviru pristupa „Jedno zdravlje”. Ako informiramo ljude o važnosti toga da ne uvozimo štetne organizme u Europsku uniju i ako im damo potrebno znanje da poduzmu odgovarajuće mjere, naš će utjecaj biti vidljiv.

Ove godine kampanji se priključila i Hrvatska. Nacionalni nositelj kampanje je Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH). Ravnateljica HAPIH-a, Darja Sokolić prigodom pokretanja kampanje ističe: “U Hrvatskoj svake godine pronalazimo nove, strane vrste kukaca, uzročnika biljnih bolesti ili štetnih biljaka. Većina njih su karantenski regulirani, dok ostali, iako se pravovremeno detektiraju, mogu uzrokovati štete i velike gubitke u domaćoj poljoprivredi, šumarstvu i okolišu.”

Tako se, saznajemo iz HAPIH-a, primjerice, Hrvatska danas bori s azijskom strizibubom, palminom pipom, mrežastom hrastovom stjenicom, zlatnom žuticom vinove loze, trnovitim štitastim moljcem, pajasenom, octenom mušicom ploda i drugim štetnim organizmima, koji su u našu zemlju uspjeli ući i u njoj se više ili manje proširiti.

“Stoga apeliramo na aktivnu ulogu svih građana u savjesnom postupanju u kontekstu putovanja i potencijalnog prijenosa, kao i u pravovremenom uočavanju i prijavljivanju te tako sprječavanju širenja štetnih organizama, jer ćemo samo zajedničkim snagama uspješno očuvati zdravlje bilja”, zaključuje Sokolić.

Kako bi kampanja postigla što veću uspješnost podržat će ju nacionalni partneri: Ministarstvo poljoprivrede, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, Državni inspektorat RH, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Hrvatski šumarski institut i Hrvatske šume d.o.o.

Uključite se!

Aktivnosti svakog pojedinog Europljanina ključne su za održavanje zdravlja bilja. Posjetite mrežno mjesto kampanje #PlantHealth4Life i otkrijte kako možete zaštititi zdravlje bilja. Ondje se nalaze resursi dostupni na svim jezicima EU-a, uključujući materijale za medije, objave na društvenim mrežama koje možete dijeliti na svojim kanalima i videozapise.

To vam može biti od koristi, posebno ako ste:

  • Znatiželjni putnik koji voli istraživati svijet i prirodu.
  • Vrtlar koji uzgaja i brine se o povrću, cvijeću i drveću kod kuće, u dvorištu ili na balkonu.
  • Roditelj koji brine o hrani koju vaša djeca jedu i koji želi zaštititi poljoprivredne zajednice, okoliš i bioraznolikost za buduće generacije.

Ove godine postoji mnogo prilika za sudjelovanje u kampanji koja će obuhvaćati sajmove, izložbe i škole u zemljama sudionicama. Posjetite nacionalnu stranicu mrežnog mjesta kampanje kako biste vidjeli što se događa u vašoj zemlji i potražite više informacija kada one postanu dostupne!

O kampanji

#PlantHealth4Life je višegodišnja i multinacionalna kampanja razvijena na zahtjev Europske komisije i temeljena na dubinskoj analizi percepcija i ponašanja u pogledu zdravlja bilja u cijelom EU-u. Ove godine kampanja uključuje 21 državu članicu i zemlju kandidatkinju, što je dvostruko više u odnosu na prethodnu godinu: Belgija, Cipar, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francuska, Grčka, Hrvatska, Irska, Latvija, Litva, Mađarska, Malta, Njemačka, Poljska, Portugal, Slovačka, Slovenija, Španjolska, Švedska i Crna Gora.

O EFSA-i

Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) agencija je Europske unije osnovana 2002. kako bi pružala nepristrane znanstvene savjete upraviteljima rizika i obavješćivala o rizicima povezanim s prehrambenim lancem.

Ona surađuje sa zainteresiranim stranama na promicanju usklađenosti znanstvenih savjeta EU-a i pruža znanstvenu osnovu za zakone i propise kojima se europski potrošači štite od rizika povezanih s hranom – od polja do stola.

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VEZANE VIJESTI

Apel je da potrošači temeljito peru i gule voće i povrće te da izbjegavaju konzumaciju lisnatog povrća (npr. salata, blitva) koje je bilo izloženo česticama iz dima. Uzgajivači domaćih životinja (stoka, perad, pčele) neka životinje ne izvode na pašu i ne hrane djetelinsko-travnim smjesama koje su bile direktno izložene česticama iz dima.

Preporuke HAPIH-a za konzumaciju hrane i držanje domaćih životinja

U ovom trenutku, bez konkretnih analitičkih podataka, osjetljivo je preliminarno iznositi zaključke vezano za posljedice ovog nesretnog događaja. U intenzivnoj Više…

GROW du Monde je projekt afirmacije graševine na međunarodnoj vinskoj sceni i u specijaliziranim medijima širom svijeta, koji iz godine u godinu „putuje“ po ključnim zemljama proizvođačima graševine

Na istoku Hrvatske će se održati Međunarodna manifestacija o graševini GO GROW

Svega nas nekoliko tjedana dijeli od međunarodne manifestacije GO GROW koja će se održati na istoku Hrvatske s centralnim događajem Više…

Građani Hrvatske trebali bi posvećivati više pažnje prilikom pripreme i čuvanja hrane, a deklaracije čita njih gotovo 95%. Pogledajte zanimljive rezultate ovog istraživanja.

Panel rasprava u Osijeku – Istraživanje HAPIH-a o navikama hrvatskih građana vezanim uz kupovinu, pripremu i čuvanje hrane

Iako je odgovornost za sigurnost hrane na svima u procesu od proizvodnje do onoga tko je stavlja na tržište, kupovinom Više…

VIŠE IZ KATEGORIJE

U proteklih šest mjeseci bilježimo ozbiljno povećanje zainteresiranih za karijeru u Oružanim snagama, što znači da ovaj projekt ispunjava svoj cilj, izjavio je Anušić

[FOTO] Služenje Domovini jedno je od najčasnijih zanimanja

Prikazom niza sposobnosti, znanja i vještina Hrvatska vojska opravdala je epitet moderne i moćne oružane sile spremne za obavljanje najzahtjevnijih zadaća.

[FOTO] Hrvatska vojska oduševila Osječane akcijom “Postani hrvatski vojnik”

Novi destinacijski časopis je namijenjen informiranju gostiju koji su došli u samu destinaciju i ne traže više uslugu smještaja, već aktivnosti koje se nude

Predstavljen novi destinacijski časopis “Via Slavonija i Baranja”