ŽIVOT

Počeli 6. Dani medijske pismenosti

Medijsko obrazovanje važno je za održavanje zdrave ravnoteže online i offline aktivnosti pod sloganom "U ravnoteži – online i offline"

Objavljeno 25.04.2023
Darija Kovačić

Pod sloganom „U ravnoteži – online i offline počeli su šesti Dani medijske pismenosti, u organizaciji Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a, a pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija te Ministarstva znanosti i obrazovanja. U fokusu brojnih događanja i radionica, koji se održavaju u školama, knjižnicama, vrtićima i drugim ustanovama diljem zemlje, utjecaj je medija i društvenih mreža na mentalno zdravlje djece i mladih. Koliko je važno omogućiti prilike za razvoj vještina iz područja medijske pismenosti pokazuju i rezultati istraživanja koje je za Agenciju za elektroničke medije i UNICEF provela agencija Ipsos:

  • 79,2 % djece i mladih od 16 do 25 godina i 48 % opće populacije svakodnevno ili više puta tjedno u slobodno vrijeme provede više vremena na mreži (online) nego što su htjeli.
  • Gotovo svaka druga mlada osoba od 16 do 25 godina i svaka četvrta osoba u općoj populaciji osjećala je stres, usamljenost, zavist ili nižu razinu samopouzdanja zbog sadržaja na društvenim mrežama.
  • 58 % mladih od 16 do 25 godina i 23,3 % opće populacije imalo je priliku učiti o medijima.
  • Najčešći su izvori informiranja o aktualnim temama internetski portali, društvene mreže i televizija.

„Tema ovogodišnjih Dana medijske pismenosti pokazuje koliko je važno omogućiti mladima stjecanje znanja i vještina kako bi bili sposobni stvoriti zdravu sliku o sebi u stvarnom životu, ali i u virtualnom medijskom prostoru, a koji snažno utječe na njihov razvoj i ponašanje. Korištenje moderne tehnologije i količina dostupnih informacija mogu izazvati i stresne i nepredviđene situacije, zbog čega se javlja i potreba da podržimo ne samo mlade, već i sve naše građane u zdravijem i uravnoteženijem korištenju interneta, ali i u jačanju njihovih vještina prepoznavanja dezinformacija i zaštite od njih. U tom kontekstu iznimno je važna sposobnost kritičkog promišljanja za sigurno konzumiranje medijskog sadržaja i korištenje društvenih mreža”, rekla je ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek.

„Medijska pismenost uključuje mnoga znanja, vještine i kompetencije, no najveća je vrijednost medijske pismenosti u sposobnosti analiziranja, vrednovanja i stavljanja informacija u kontekst. Medijsku pismenost kao kompetenciju učenici razvijaju u nizu nastavnih predmeta i međupredmetnih tema u osnovnim i srednjim školama, poput Hrvatskog jezika, Informatike, Matematike, Uporabe informacijske i komunikacijske tehnologije, Osobnog i socijalnog razvoja. Njome razvijamo kritičko mišljenje i vrednovanje jer je među svim informacijama važno prepoznati one koje su provjerene i točne”, rekao je Ivica Šušak, državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

„Sve što se događalo zadnjih godina potvrdilo je da su Agencija za elektroničke medije i Unicef na vrijeme prepoznali važnost i pravodobno pokrenuli projekte jačanja medijske pismenosti u Hrvatskoj. Naši Dani medijske pismenosti iz godine u godinu snažno rastu i po broju događanja i po broju sudionika, i sada dosežu desetke tisuća građana diljem zemlje i omogućuju mladima medijsko obrazovanje. Ubrzan razvoj umjetne inteligencije, kojem upravo svjedočimo, dodatno ukazuje na to da moramo pojačano raditi na medijskoj pismenosti i da ona mora biti važan segment obrazovanja. Svakodnevno koristimo razne platforme i nove tehnologije, no da bismo se mogli zaštititi od njihova negativnog utjecaja, moramo razumjeti kako one funkcioniraju i kako nastaju sadržaji koje putem njih konzumiramo”, rekao je Robert Tomljenović, zamjenik ravnatelja Vijeća za elektroničke medije.

„Djeca i mladi svjesni su da im je moderna tehnologija korisna, ali da može imati i negativan utjecaj – na obrazovanje, na kvalitetu slobodnog vremena, na fizičko i mentalno zdravlje, i računaju na podršku odraslih koji su im bliski, svojih roditelja i učitelja. Kroz ovogodišnje obrazovne materijale i brojne aktivnosti želimo podržati djecu i mlade u izgradnji zdrave slike koju imaju o sebi i u jačanju njihovih socio-emocionalnih kompetencija. Nadamo se da ćemo ih potaknuti da kritički procijene sadržaj koji konzumiraju na mreži, da će osvijestiti utjecaj koji on ima na njihovu sliku o sebi i te da će shvatiti kako njihove mrežne aktivnosti utječu na kvalitetu njihovih odnosa uživo. Sve to ne bi bilo moguće bez podrške tisuća brižnih i posvećenih učitelja i nastavnika koji se svake godine uključuju u Dane medijske pismenosti”, kazala je Ana Dautović, zamjenica predstojnice Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.

Na konferenciji su predstavljeni pobjednički filmovi filmskog natječaja koji se u sklopu Dana medijske pismenosti održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a, te su pobjednicima dodijeljene prigodne plakete. Tema filmskog natječaja ove je godine bila „Odnosi i prijateljstva ONline i OFFline”. Na natječaj je pristiglo rekordnih 77 filmova, što pokazuje i velik interes djece i mladih za ovu temu. U osnovnoškolskoj kategoriji pobjedu je odnio film „Online (tanka linija) Offline”. Mladi autori  Pia Jandrić, Iris Huđin i Noa Pirak iz OŠ Čazma napravili su film uz podršku mentorice, profesorice hrvatskoga jezika Nikoline Huđber Mesar. U srednjoškolskoj kategoriji pobijedio je film „Realnost”. Autori su učenici Elektrostrojarske škole Varaždin, Iva Osivnik i Jakov Bastalec, uz podršku mentora Tibora Büna, profesora i voditelja Prve školske televizije.

„O medijima je važno učiti kako bismo kritički prosuđivali medijske sadržaje kojima smo svakodnevno izloženi. Mediji imaju veliku moć – i pozitivnu i negativnu – te ih moramo dobro poznavati kako bismo negativne učinke medija sveli na najmanju moguću mjeru. Bez medijske pismenosti danas je život nezamisliv i ona bi trebala ući u osnovnoškolske i srednjoškolske programe za sve učenike”, poručila je Iva Osivnik, jedna od autorica pobjedničkog filma u srednjoškolskoj kategoriji.

Na pitanje, što su naučili radeći na svom filmu, članica pobjedničkog tima u osnovnoškolskoj kategoriji, Iris Huđin je rekla: „Naučili smo da nam mediji zapravo služe za bijeg od stvarnosti. U medijima je sve privlačno, svi su sretni i zadovoljni, dok se u stvarnom životu često moramo suočavati s ne tako privlačnim situacijama u kojima se ponekad nađemo. Društvene mreže postale su sastavni dio našega života i ne doživljavamo ih kao nešto što bi moglo predstavljati opasnost i ugroziti našu sigurnost. Radeći na filmu, naučili smo da nije sve tako bajno kako se čini i da bismo trebali više razmišljati o tome koliko smo zapravo sigurni na društvenim mrežama i koliko su one stvarne.“

U okviru Dana medijske pismenosti i ove će se godine u vrtićima, školama, na fakultetima, u knjižnicama, kinima i drugim ustanovama održati mnoštvo događanja. Popis svih događanja, na mreži i uživo, dostupan je OVDJE, a ustanove koje žele organizirati događanje i tako se uključiti u Dane medijske pismenosti mogu prijaviti svoj događaj na ovoj poveznici. Na portalu medijskapismenost.hr dostupne su 33 obrazovne brošure i 20 videopredavanja na temelju kojih se mogu održati radionice s djecom i mladima, roditeljski sastanci te pokrenuti razgovor o medijskoj pismenosti. Među njima je i novi obrazovni materijal, radna bilježnica za podršku mentalnom zdravlju mladih „BITI SVOJ – Biti u ravnoteži u virtualnom i medijskom okruženju“ koju je u sklopu istoimenog projekta objavio Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu uz financijsku podršku Agencije za elektroničke medije.

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VEZANE VIJESTI

Nakon predavanja održat će se praktična radionica na kojoj će predavačica odgovarati na pitanja polaznika i pomoći im s njihovim profilima na Facebooku

Drugi modul besplatne edukacije za umirovljenike “Društvene mreže i zlatna dob – Facebook”

Nakon velikog odaziva umirovljenika na uvodno predavanje, Lookout komunikacije i Udruga Aktivni umirovljenici Osijek organiziraju drugu po redu edukaciju i Više…

Današnji roditelji susreću se s izazovima koje prijašnji roditelji nisu mogli niti zamisliti. Globalizacija, ubrzana digitalizacija, pandemije, prirodne katastrofe, ekonomske krize, ratni sukobi, zahtjevi tržišta rada, demografske promjene

Poziv na interaktivnu radionicu u formi dijaloga “Izazovi roditeljstva u suvremenom društvu”

Današnji roditelji susreću se s izazovima koje prijašnji roditelji nisu mogli niti zamisliti. Globalizacija, ubrzana digitalizacija, pandemije, prirodne katastrofe, ekonomske Više…

Cilj konferencije je predstaviti najnovije informatičke tehnologije i povezati ih s priktičnom primjenom, a uz već poznati program namijenjen najmlađima, KulenDayz kids, ove godine pokrenut je i program za poduzetnike, Kulendayz bizz

Osijek je od 30. kolovoza do 1. rujna domaćin 16. IT konferencije KulenDayz

Osijek će od 30. kolovoza do 1. rujna 2024. ponovno biti domaćin IT konferencije KulenDayz, koja će okupiti oko tisuću Više…

VIŠE IZ KATEGORIJE

Smijeh ima snažnu moć širenja pozitivne energije, zašto ove jeseni ne bismo poklonili upravo to? Pokloniti osmijeh nije tek beznačajan čin – to je dar koji ima trajan učinak, a još je ljepše ako dolazi u obliku nezaboravnog iskustva

Pokloni zadivljujuće jesensko iskustvo, pokloni osmijeh

Radionica je namijenjena mladima koji žele steći nova znanja, inspirirati se i aktivno sudjelovati u stvaranju pozitivnih promjena

Srce za promjenu – Poziv mladima

Ova neobična pekarska delicija, koja je već neko vrijeme glavna zvijezda svjetskih društvenih mreža, nije samo oku privlačna, već obećava i pravu eksploziju okusa

Probali smo cube kroasan: Viralni hit koji je osvojio svijet, stigao je u Mlinar!