GOSPODARSTVO

Brže, jednostavnije i jeftinije do dozvola – nema više biljega i šetnje po šalterima

Pojednostavljuje se i pojeftinjuje proces izgradnje obiteljske kuće

    Objavljeno 05.04.2019
    Tamara Lemajić

    Jučer, 4. travnja, na sjednici Vlade prihvaćeni su Nacrti konačnih prijedloga izmjena i dopuna Zakona o prostornom uređenju i Zakona o gradnji – priopćilo je Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja.

    „Ovim izmjenama zakona o gradnji i zakona o prostornom uređenju stvara se efikasniji, brži i jeftiniji sustav izdavanja dozvola, a u korist građana i investitora. Donošenjem ovih zakona će se pojednostaviti, ubrzati i olakšati postupak ishođenja građevinskih i uporabnih dozvola, ali i samo građenje” – rekao je potpredsjednik Vlade i ministar graditeljstva i prostornoga uređenja Predrag Štromar.

    Nadalje, poboljšat će se učinkovitost provedbe samih zakona, a što će utjecati na povećanje isplativosti investiranja u građenje i time na povećanje broja investicija i zaposlenih u građevinarstvu.

    Tri su ključne promjene: smanjenje broja procesa za izdavanje dozvola, pojeftinjenje izdavanja dozvola i ograničavanje rokova javnim službama za očitovanje.

    Velika novost je da projektant preuzima sve obaveze investitora za ishođenje dozvola. Elektronskim potpisom ulazi u sve procese i prati predmet u stvarnom vremenu. Do sada je trebalo samo za jednu kuću isprintati i donijeti 10 kompleta po 5 kilograma, a sada samo 1 papir kako bi se izdala dozvola.

    Prema riječima ministra Štromara, neće više biti potrebni biljezi, a ni šetnja po šalterima s obzirom da cijeli postupak ide elektronski.

    Sadašnji postupak izdavanja dozvola imat će manje koraka, bit će u potpunosti digitaliziran, troškovi će biti manji, sadržaj potrebne dokumentacije za izdavanje dozvole će se smanjiti a komunikacija svih u sustavu odvijat će se elektroničkim putem, uspostavom elektroničke oglasne ploče. Za građane je najvažnije da se pojednostavljuje i pojeftinjuje proces izgradnje obiteljske kuće, budući da se ukida dio dokumentacije – što je i prije najavljivano kao jedna od ključnih mjera mandata – omogućiti našim građanima da jednostavnije stvore dom.

    Ključna izmjena zakonskih okvira je uvođenje sustava eKonferencije putem kojeg će se od sada podnositi, prikupljati i obrađivati sva dokumentacija potrebna za izdavanje građevinske dozvole. Elektronički postupak smanjuje „šetnju” investitora od ureda do ureda institucija koje moraju izdati dokumente, već službenik u uredu koji izdaju dozvole odrađuju prikupljanje potvrda potrebnih za izdavanje dozvole.

    U praksi to znači sljedeće:

    • investitor (bilo da se radi o tvrtki ili fizičkoj osobi) dolazi u ured svog projektanta sa zahtjevom za izradu glavnog projekta
    • projektant u ime investitora ili sam investitor podnosi zahtjev za izdavanje dozvole s glavnim projektom u elektroničkom obliku
    • zahtjev zaprima službenik u uredu koji saziva e-konferenciju, odnosno traži od svih institucija koje trebaju potvrditi glavni projekt da se u roku od 15 dana očituju o usklađenosti s posebnim propisima
    • ukoliko u roku od 15 dana nema odgovora, smatra se da je odgovor pozitivan
    • kroz elektronički sustav izdaje se građevinska dozvola i nastavlja se daljnji postupak do gradnje
    • stranke u postupku i projektant imaju kroz cijeli postupak uvid u stanje predmeta čime se povećava transparentnost postupka izdavanja dozvole

    Uvođenje eKonferencije direktno je utjecalo na:

    • smanjenje broja procedura u postupku s 22 na 10 do 14: dosad je do početka gradnje bilo potrebno 22 koraka, izmjenama zakona broj potrebnih procedura smanjuje se na 10 do 14; sustav je objedinio 9 koraka koji su podrazumijevali fizički odlazak od ureda do ureda u jedan korak koji odrađuje administracija; samo za ilustraciju EU prosjek prema Doing Business metodologiji je 12,7 procedura
    • skraćivanje rokova za dobivanje dozvola: sustav nalaže da se javnopravna tijela, koja se trebaju očitovati da li je projekt u skladu s posebnim propisima, ograničavaju na rok od 15 dana, odnosno ako se ne očituju u tom roku smatra se da je tijelo dalo suglasnost odnosno da je projekt u skladu s posebnim propisima; time se postupak koji je zbog šutnje administracije mogao potrajati i duže od mjesec dana, skraćuje na samo dva tjedna
    • smanjenje troškova ishođenja dozvola s 10,9% vrijednosti investicije na 3,7% investicije: smanjene su sve naknade koje su u nadležnosti Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja, promijenjena Uredba o tarifi upravnih pristojbi i smanjena cijena dozvole, te ograničeni dodatni nameti; prosjek u EU sukladno Doing Business metodologiji je 4%
    • smanjenje obaveza za investitore: s obzirom na elektronički sustav, nema više fizičkih odlazaka po institucijama, niti kopiranja dokumentacije u puno primjeraka; nema više biljega
    • digitalizaciju procesa i umrežavanje institucija: u sustav je trenutno uključeno 1489 jedinica javnopravnih tijela, a potpuna primjena ovog modula očekuje se nakon donošenja izmjena Zakona što se očekuje do sredine travnja

    Ključni benefiti izmjena Zakona su:

    • nema šutnje administracije – ovo je prvi slučaj u hrvatskom zakonodavstvu da se nalaže postupanje u određenom vremenu ili ako odgovora nema, da se nastavlja postupak s pozitivnim odgovorom; mjera je koja je pohvaljena od strane Hrvatske udruge poslodavaca i koja unaprjeđuje rad administracije, ubrzava procese i investicije
    • transparentnost postupaka – u svakom koraku postupka izdavanja dozvole vidljivo je što se događa, tko je odgovorna osoba i kako postupa
    • potencijalni napredak na Doing Business ljestvici – s obzirom da je izdavanje dozvola jedna od tema koja utječe na konkurentnost neke zemlje, nužno je utjecati na one elemente postupka koji utječu na rast Hrvatske na ljestvici konkurentnosti; Hrvatska je i dosad dobro stajala što se tiče vremena potrebnog da se provede investicija – prosjek u RH je 146 dana, za razliku od 170 u EU za istu investiciju; sama građevinska dozvola izdaje se u prosjeku od 30 dana. Dodatnom informatizacijom sustava Ministarstvo je u svojoj nadležnosti napravilo značajan iskorak koji i ostala tijela javne vlasti u sustavu moraju pratiti.

    Sustav je nadogradnja postojećeg sustava e-dozvola, ali i jedan od koraka konačnog cilja –  a to je u potpunosti elektroničko poslovanje. Razvoj Informacijskog sustava prostornog uređenja – gdje je cilj na jednom mjestu prikupiti sve prostorne planove i sve intervencije u prostoru – uključuje još i razvoj e-Inspekcije, e-Arhiva  (u kojem će biti pohranjene sve dozvole) i e-Planova (sa svim planovima).

    Ministarstvo je u postupku razvoja novih modula satelitskih snimaka, koji će  omogućiti vizualizaciju terena i brzu reakciju inspekcije u slučajevima gradnje koja odstupa od dozvoljenih parametara (u stvarnom vremenu).

    Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

    VEZANE VIJESTI

    Važno je imati na umu da visoka cijena nekretnine ne jamči uvijek visoku kvalitetu, a niska cijena ne znači nužno lošu kvalitetu. Kada je riječ o kupovini nekretnine, postoje brojni faktori koji mogu utjecati na cijenu nekretnine

    Na što sve trebamo paziti kod kupnje nekretnine? Mali vodič kroz kupnju nekretnine

    Kupnja nekretnine nerijetko je stresna, a stanje na tržištu toliko divlja da nam financije nisu nužno jedini problem pri kupnji. Više…

    Na današnjoj sjednici Vlada RH donijela je Odluku o davanju suglasnosti Javnoj ustanovi Lučka uprava Osijek za preuzimanje obveza na teret sredstava...

    Uskoro izgradnja terminala za pretovar rasutih tereta u luci Osijek

    Na današnjoj sjednici Vlada RH donijela je Odluku o davanju suglasnosti Javnoj ustanovi Lučka uprava Osijek za preuzimanje obveza na Više…

    U okviru projekta Zeleni plan - prilika za hrvatsko gospodarstvo jučer je održana rasprava na Fakultetu agrobitehničkih znanosti...

    FOTO: Rasprava o budućnosti na poljoprivrede na konferenciji “Zeleni plan u hrvatskoj poljoprivredi”

    Poslovni dnevnik jučer je na Fakultetu agrobiotehničkih znanosti održao raspravu “Zeleni plan u hrvatskoj poljoprivredi” u sklopu projekta Zeleni plan Više…

    VIŠE IZ KATEGORIJE

    Za posjetitelje je otvoren sva tri dana od 10.00 do 19.00 sati, a ponuđena im je kvalitetna oprema za lov i ribolov, kao i prezentacije ponude lovišta i ribolovnih mjesta i uvjeta, natjecanja u pripremi fiša, lovačkog čobanca i drugih jela jedinstvenih okusa, izložbe lovačkih pasa, izložbe fotografija, dakako uz bogatu eno i gastro ponudu

    [FOTO] U Gospodarskom centru OBŽ otvoren 19. Sajam lova, ribolova i turizma SALORI

    Pripreme za proslavu rođendana Portanove krenule. U tijeku je nagradna igra u kojoj jednu/jednoga od vas očekuje besplatan shopping u vrijednosti 3.000 eura!

    Uputite se u Portanovu jer je svaki vaš račun prilika za osvojiti 3000 eura!

    Posao ovaj tjedan nude Tehmont-Gradnja, Obrt za ugostiteljstvo "BOTA", Studenac, Hering d.d., EMSO e-mobility solutions, pogledajte odgovara li što vašoj potrazi

    Nova otvorena radna mjesta u OBŽ