ŽIVOT

Istraživanje Booking.com-a iz 2025. ukazalo je na rastuću svijest putnika o utjecaju turizma na zajednice u zemlji i inozemstvu

Booking.com je objavio deseto izdanje svog godišnjeg istraživanja o stavovima i namjerama korisnika kada je riječ o društvenom i ekološkom utjecaju putovanja

Objavljeno 23.04.2025
Darija Kovačić

Booking.com je objavio deseto izdanje svog godišnjeg istraživanja o stavovima i namjerama korisnika kada je riječ o društvenom i ekološkom utjecaju putovanja. Uz povratne informacije od 32.000 putnika iz 34 zemlje i u vrijeme kada se sve više razgovara o utjecaju turizma na odredišta, zaključak je istraživanja da je prvi put više od pola putnika (53 %) svjesno utjecaja putovanja na zajednice i okoliš te da ih dvije trećine (69 %) želi da odredište nakon njihova odlaska bude u boljem stanju nego kada su došli.

Booking.com-ovo novo istraživanje fokusira se na perspektivu lokalnih zajednica. Budući da ispitanici ne daju odgovore samo na pitanja o tome kako putuju već i o tome kako doživljavaju turiste koji posjećuju mjesta u kojima žive, ovaj pristup pokazuje prednosti i izazove turizma iz perspektive putnika i iz perspektive lokalnih stanovnika. Iako više od pola (57 %) ispitanika smatra da turizam ima općenito pozitivan utjecaj na mjesto u kojem žive, izvješće otkriva da su potrebne promjene da bi se odredišta mogla razvijati na održiv način i da bi svi i dalje mogli u njima uživati.

Razumijevanje potreba lokalnih stanovnika 

Gotovo pola (48 %) putnika smatra da je intenzitet turizma primjeren ondje gdje žive, ali stanovnici ističu neke od uobičajenih izazova povezanih s turizmom s kojima se suočavaju, kao što su: prometne gužve (38 %), bacanje smeća (35 %), prenapučenost (30 %) i rast troškova života (29 %).

Unatoč tim izazovima, samo mali broj (16 %) putnika smatra da je rješenje ograničavanje broja turista u njihovoj lokalnoj destinaciji. Umjesto toga, oni naglašavaju potrebu za ulaganjem u svoje zajednice, a kao najpoželjnije oblike podrške navode poboljšani prijevoz (38 %), zbrinjavanje otpada (37 %) i očuvanje okoliša (32 %).

Kada je riječ o ponašanju posjetitelja u mjestu gdje žive, više od pola putnika ima pozitivan stav i navode da primjećuju da turisti u mjestu gdje žive često ili uvijek poštuju lokalne običaje i tradicije (53 %) te da podržavaju lokalne tvrtke (54 %). To pokazuje da ima još prostora za poboljšanja, ali je u skladu s njihovim željama u pogledu putovanja, pri čemu ih 73 % želi da se novac koji potroše vrati lokalnoj zajednici, a 77 % ih traži autentična iskustva koja predstavljaju lokalnu kulturu.

Osvještenije navike postaju općeprihvaćene 

U 2025. je na globalnoj razini putovanje na održiviji način i dalje važno većini putnika (84 %). Kada se osvrnemo na proteklo desetljeće, podaci pokazuju kako je za mnoge to postalo prioritetnije prilikom planiranja putovanja. Još 2016. manje od pola (42 %) globalnih putnika smatralo je da putuje održivije, Do 2025. godine 93 % globalnih putnika navode da žele donositi održivije odluke u pogledu putovanja i da su to u određenoj mjeri i činili. Osim povećanja broja putnika koji žele donositi održivije odluke, u proteklih deset godina tijekom kojih Booking.com prikuplja povratne informacije došlo je do promjena u razini svijesti, preferencijama i prioritetima kada je riječ o percepciji putnika o tome što ima pozitivniji utjecaj na lokalna odredišta, zajednice i ekosustave.

Tijekom tog razdoblja mnoge su navike povezane sa smanjenjem otpada i potrošnjom energije postale općeprihvaćenije i ostale su na prvom mjestu kada putnici razmišljaju o utjecaju svojih putovanja. Godine 2020. 43 % putnika navelo je da su isključivali klima-uređaj ili grijalicu u smještajnom objektu kada nisu bili u njemu, a do 2023. godine taj je postotak porastao na 67 %. Ovogodišnje istraživanje pokazuje da putnici ne samo da donose ekološki odgovorne odluke, već i razmišljaju o tome kako njihovo ponašanje utječe na lokalne zajednice i gospodarstvo. Mnogi aktivno nastoje smanjiti svoj utjecaj na odredišta koja posjećuju, bilo tako što traže savjete o putovanjima u druga doba godine (39 %) ili tako što posjećuju alternativna odredišta da bi izbjegli gužve (36 %).

„Da bi u odredištima i dalje mogli uživati i lokalni stanovnici i posjetitelji, turizam, infrastruktura i inovacije moraju pratiti dobre namjere putnika.“ rekla je Danielle D’Silva, direktorica odjela održivosti u Booking.com-u. „Kao predvodnik u branši putovanja, želimo pomoći putnicima i partnerima da budu sigurni da odluke koje donose pozitivno utječu na odredišta koja posjećuju. To uključuje isticanje hotela i smještajnih objekata s certifikatima o održivosti koje izdaju renomirane treće strane ili pružanje obuke i smjernica smještajnim partnerima, među ostalim i o tome kako najbolje surađivati s lokalnim zajednicama ili smanjiti potrošnju prirodnih resursa.”

„Kada pogledamo u budućnost, također smo optimistični u pogledu moguće uloge umjetne inteligencije i drugih tehnologija. U konačnici putnicima želimo olakšati povezivanje sa širom lepezom lokalnih zajednica i pomoći u širenju pozitivnih utjecaja turizma na više područja.”

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?

VEZANE VIJESTI

Sanjate li o sunčanim planinskim vrhovima, kristalno čistim jezerima i dubokim zelenim šumama? Bilo sa obitelji ili prijateljima, u paru ili sami, u najistočniji dio Štajerske ste došli na pravo mjesto!

Gornja Štajerska – Sanjate li o sunčanim planinskim vrhovima, kristalno čistim jezerima i dubokim zelenim šumama?

Sanjate li o sunčanim planinskim vrhovima, kristalno čistim jezerima i dubokim zelenim šumama? Bilo sa obitelji ili prijateljima, u paru Više…

U okviru Booking.com Traveller Review Awards nagrada, koje na temelju recenzija gostiju prepoznaju destinacije s izvrsnim gostoprimstvom, pet hrvatskih županija posebno se istaknulo toplinom i gostoljubivošću u 2025. godini

Pet najsrdačnijih županija u Hrvatskoj u 2025. godini: priznanje iznimnom gostoprimstvu Osječko-baranjskoj regiji

U okviru Booking.com Traveller Review Awards nagrada, koje na temelju recenzija gostiju prepoznaju destinacije s izvrsnim gostoprimstvom, pet hrvatskih županija Više…

Danas ćemo vam pokazati kako izgleda plovidba Žitnom lađom, šetnju Starim gradom Dubovcem, ali i uživanje u posjedu Contessa koji nudi čitav niz aktivnosti

Imamo super ideju za vikend! Plovidba brodom, stari dvorac, posjed carskih konja… Nemojte više dvojiti kamo otići na izlet!

Da je Karlovac srce Hrvatske jasno je kada pogledamo kartu Lijepe Naše, no da mnogi još nisu dovoljno upoznali taj Više…

VIŠE IZ KATEGORIJE

Ovaj mirni skup odgovor je na okupljanja pripadnika Marijine bojne, koji na trgovima diljem Hrvatske mole za očuvanje patrijarhata i "duhovnog autoriteta muškaraca u obitelji", kažu iz udruge Adela

Udruga Adela: Tiha misa – otpor patrijarhalnim porukama

Svjetski trendovi u medicinskoj i wellness industriji polako osvajaju i naše tržište. Najpopularniji pojam u prvoj polovici ove godine je definitivno 'longevity' o kojemu se sve više govori.

Da li je hipoksijski trening budući fitness trend?

Traže se doktori medicine, pravnici, ekonomisti, psiholozi, inženjeri i drugi stručnjaci — prijave otvorene do 18. srpnja ili 30 dana od objave

Ministarstvo obrane raspisalo natječaj za prijam 46 časnika u Oružane snage RH