Izložba “Omladinske radne akcije – dizajn ideologije”
Što su bile omladinske radne akcije, čemu su služile i imaju li kakvu poruku i danas?
U sklopu Muzejskog četvrtka, 4. srpnja s početkom u 19 sati u Muzeju Slavonije, na adresi Trg Sv. Trojstva 6, otvara se izložba pod nazivom “Omladinske radne akcije – dizajn ideologije”.
Izložbu organizira umjetnička organizacija Kultura umjetnosti iz Zagreba u suradnji s Muzejom Slavonije Osijek iz Osijeka.
Omladinske radne akcije (ORA) bile su dio kulture svakodnevnice u doba socijalizma.
Povijest omladinskih radnih akcija dijeli se u nekoliko faza
Početak se bilježi za trajanja Drugog svjetskog rata, nakon čega slijede velike poslijeratne radne akcije: 1946. – 1951. U godinama do 1968. godine smjenjuje se ritam održavanja lokalnih i velikih radnih akcija, sukladno preispitivanju njihovog cilja i mjesta u društvu. Neke od najpoznatijih omladinskih radnih akcija su izgradnja pruga Brčko-Banovići, Šamac-Sarajevo te autoputa Bratstvo i jedinstvo.
Od početne agitacije zasnovane na tiskanim i šapirografiranim materijalima, dugovječnost radnih akcija rezultirala je bogatom i šarolikom produkcijom oblikovanja grafičkih mapa, plakata, letaka, brigadnih novina, razglednica, knjižica, iskaznica, priznanja, diploma, prigodnih poštanskih marki, stručnih publikacija…
Za omladinske radne akcije skladana su djela ozbiljne i popularne glazbe, dizajnirane omotnice singl i LP izdanja.
Snimani su filmovi: edukacijski, dokumentarni, igrani za koje su oblikovani plakati.
Za akcije koje su trajale više godina zaredom gradila su se i opremala cijela naselja, proizvodila se odjeća i obuća. Pored grafičkih dizajnera i likovni umjetnici bili su angažirani i stvarali na terenu – u brigadama.
Što će biti postavljeno na izložbi?
Na izložbi se prikazuje izbor materijala posuđen iz brojnih institucija i od privatnih kolekcionara: plakati, knjige, novine, monografska izdanja, fotografije, grafičke mape, odjeća, značke i medalje, iskaznice, mape vizualnih identiteta.
Bit će izloženi radovi mnogih poznatih autora: od grafičkih rješenja Marijana Detonija, Zvonimira Agbabe, Ivana Picelja, Mladena Galića, Branka Gavrića, Likovnog studia, preko fotografija Milana Pavića i Borisa Cvjetanovića do djela Pive Karamatijevića i Franje Mraza, filmskih i glazbenih uradaka.
Riječima Bojana Krištofića, jednog od autora tekstova kataloga izložbe: “Dizajn za omladinske radne akcije osvježava proučavanje jugoslavenskog društvenog polja jer danas djeluje naivno, zaigrano i oslobađajuće na način drugačiji od hipijevske i punkerske pobune omladinskih listova ili neoavangardne zafrkancije pripadnika Nove umjetničke prakse.”
Nastavlja kako dizajn za omladinske radne akcije voli promatrati kao dizajnerski pandan domaćoj naivnoj umjetnosti, jer su to iznimno potentni simboli koji su s vremenom prerasli u kičaste prikaze svakodnevnice, doduše ne ruralne nego rubno urbane. “Premazani su patinom odrastanja u davno prošlim vremenima kad je bilo moguće dičiti se Radom Končarom na prednjoj strani majice, a Che Guevarom na stražnjoj, a pritom ne sablazniti ni roditelje ni profesore, a kamoli lokalnog popa.”
Međutim, ispod površnih slojeva mitologije i podsmješljive nesposobnosti propagande da nadiđe samu sebe, kriju se ozbiljne, pa makar i slučajne opservacije socijalne zbilje.
Krajnji cilj dizajna za omladinske radne akcije bio je ujediniti mlade oko radnih zadataka od kojih će imati korist cijela zajednica te omogućiti im da se poistovjete jedni s drugima u procesu rada koji nije smio biti otuđen.
Ulaz je za sve posjetitelje slobodan!
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?