Cijena američke sirove nafte po prvi put u povijesti pala je ispod nule!
Kako se to dogodilo, što to znači za cijene goriva i kad će se cijene oporaviti?
Cijene nafte u SAD-u po prvi su put u povijesti postale negativne usred najdubljeg pada potražnje u 25 godina, piše The Guardian.
Poplava neželjene nafte na tržištu dovela je do toga da je WTI (West Texas Intermediate), tj. referentna cijena američke nafte, pao na gotovo -40 američkih dolara po barelu nakon najbržeg pada u povijesti. To znači da proizvođači plaćaju kupcima kako bi im uzeli naftu s kojom nemaju kuda.
1. Zašto su cijene nafte u SAD-u postale negativne?
Cijena nafte na globalnom tržištu neprestano pada otkako je koronavirus prvi put izbio u Kini krajem 2019. Otad je zatvaranje velikih gospodarstava i putnih ruta zbog suzbijanja širenja virusa izbrisalo potražnju za naftom jer je većina prometa zaustavljena.
No, proizvođači nafte i dalje crpe naftu iz svojih bušotina, uzrokujući katastrofalnu neravnotežu između prekomjerne isporuke nafte i najvećeg pada potražnje u 25 godina.
2. Što znače “negativne cijene”?
Ukratko: proizvođači nafte plaćaju kupcima da uzmu bačve nafte od njih, jer su im skladišta puna do vrha.
Na tržišno najnižoj točki u ponedjeljak, naftna kompanija je možda platila čak i oko 40 dolara za svaki barel nafte koji je netko bio spreman preuzeti. Kupac bi trebao uzeti u obzir troškove transporta nafte iz bušotine do otpremne luke ili skladišta, gdje će je možda trebati zadržati do šest mjeseci, uz značajne troškove.
Također bi se kockali na to da će cijene nafte i porasti kasnije ove godine kako bi donijeli povrat “investicije”.
Nijedna naftna kompanija ne želi „prodati“ naftu i gubiti novac pa će mnogi proizvođači vjerojatno zatvoriti bušotine dok se tržište ne oporavi.
3. Zašto su cijene nafte u drugim zemljama još uvijek iznad nule?
Prekomjerna količina nafte posebno je veliki problem u SAD-u, koji dnevno proizvodi oko 10 milijuna barela nafte. Naftni spremnici su puni, zbog čega naftne kompanije očajnički prodaju višak barela.
U drugim regijama, uključujući Veliku Britaniju, cijene nafte dijelom su i dalje iznad nule, jer imaju niže troškove transporta i lakši pristup lukama.
Ipak, nijedno tržište nafte nije ostalo netaknuto. Međunarodna referentna cijena nafte, poznata kao Brent Crude, i dalje je iznad 20 dolara po barelu, ali je pala za dvije trećine od siječnja što je najniže u zadnjih 18 godina.
4. Što to znači za cijene goriva?
Cijene goriva ove će godine vjerojatno naglo pasti zbog naglog pada cijena nafte i dugog puta ka oporavku na tržištu koji vjerojatno predstoji. Ali vrijedi imati na umu da cijena plaćena na benzinskoj postaji nije savršen odraz naftnih tržišta jer cijene benzina i dizela uključuju državne poreze i profitnu maržu za prodavača.
Negativne cijene nafte u SAD-u bit će kratkotrajne, tako da nitko ne bi trebao očekivati da će im biti plaćeno za punjenje automobila.
5. Mogu li se cijene oporaviti?
Da, i to vrlo brzo. Negativna cijena nafte u SAD-u odnosila se posebno na cijenu nafte isporučene u svibnju, mjesecu u kojem se očekuje da će potražnja za naftom biti najniža, a isporuke najviše. Od danas, trgovci naftom započinju trgovanje bačvama za isporuku u lipnju, a očekuje se da će one doseći daleko veće cijene.
Značajan oporavak tržišnih cijena nafte ovisit će o tome koliko brzo raste potražnja za transportnim gorivima – brzi završetak blokade ubrzao bi oporavak tržišnih cijena, ali spori izlazak iz krize virusa COVID-19 mogao bi značiti daljnje financijske nevolje za proizvođače nafte do 2021. godine.
foto: pixabay (ilustracija)
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?